2019. 08. 24. 16:52

A GYSEV további bérkompenzációjáról

Az érintett tárgyalófelek augusztus 22-én sokadik alkalommal ültek le a tárgyalóasztalhoz, hogy a szociális hozzájárulási adó július 1-től esedékes 2 százalékos csökkentésének alapbérbe történő beforgatásáról tárgyaljanak.

Az elmúlt időszakban sok javaslat látott napvilágot, de olyan, amely mind a munkáltatónak mind a szakszervezeteknek elfogadható lett volna, nem került elő. A háttérben is folytak a puhatolódzások, de az összeg csekély volta miatt nagyon nehéz volt épkézláb javaslattal előállni.

Az látható volt, hogy sokan „kimaradnak”, így a „szakértő” vagy magasabb munkakörcsaládba tartozók, és az adminisztratív területen dolgozók sajnos hiába is keresnék nevüket az emelési listán… Fontos volt, hogy a bérkompenzáció a hiánnyal küzdő munkakörökben növelje a munkakör vonzerejét a magasabb bérek által. De kiknél van hiány? Ahol fizikai munka folyik, szinte mindenhol, vagyis ezen az alapon sem könnyű dönteni.

Azt pedig különösen felháborítónak tartjuk, hogy a GYSEV CARGO kivonja magát a megállapodás alól és másként használja fel a kompenzációs összeget.

Amiért mégis aláírtuk a megállapodást:

  • Egyetértettünk abban, hogy legyen bérkompenzáció.
  • Közösen megfogalmazott alapelv volt, hogy ne legyen 10 000 Ft, illetve néhány munkakörben 5000 Ft alatti összeg.
  • A munkáltatói akarattal szemben nem engedtük, hogy a munkáltatói jogkörgyakorlónak lehetősége legyen kihagyni a bérkompenzációból egyes dolgozókat, ha a munkaköre bekerült az elosztásba.
  • Elfogadtuk, hogy az emelt béreket az érintettek az augusztusi bérrel kapják először szeptemberi kifizetéssel
  • Ha nem írjuk alá, akkor önálló munkáltatói intézkedésként bevezetésre kerül, ezért általunk ellenőrizhetetlen lett volna a rendszer.
  • Csak megjegyzés: a táblázatban nem kijelölt üzemirányítók és vezénylők külön keretből kapnak kompenzációt.

Tehát az alapelveket aláírtuk, viszont a mellékletével nagyrészt nem értünk egyet:

  • Mivel a járulékcsökkentésen kívül a vállalat nem kívánt több pénzt beforgatni a rendszerbe, kevés munkakör részesül a differenciálásban.
  • Ma sem világos, hogy megvalósul-e a forgalomnál és a gépészeti utazóknál a beharangozott TMR (ösztönző)? A munkáltató azon nyilatkozata, hogy „nem tudja garantálni” azok bevezetését mennyiben taktika? Ez azért érdekes, mert ha lesz TMR, akkor ezek a munkakörök többszörösen részesülnének „béremelésben” az idén?
  • Úgy gondoljuk, hogy a kompenzációban részesülő munkakörök kijelölése kizárólag a munkáltató felelőssége

És itt álljunk meg egy pillanatra: a MÁV csoportnál az alapbéremelés a dolgozók közel 70 %-át érintette és 10 000 – 20 000 Ft közti differenciált, vagy a többségnél fix összeggel. Nálunk ez kb. 40 % körül valósul csak meg, ami elég nagy eltérés. Próbáltunk rájönni az eltérés okára, de a kérdéseinket a munkáltatói oldal folyamatosan elhárította…

Természetesen tudjuk, hogy a MÁV csoportnál más megtakarítási pénzeket is beforgattak, ezért a magasabb százalék, de arra, hogy ez nálunk miért nem így valósul meg csak azt a választ kaptuk, hogy „ez a döntés született”.

 

Sajnos a bérek tekintetében az elmúlt 15 évben a régió top tízes cégéből legjobb esetben is csak a középmezőny alját elérő cég lettünk. Nem a felelősöket keressük – bár az se lenne elvetendő ötlet -, pusztán rá szeretnénk világítani, hogy anno – többek között - ezért nem volt akkora hiány a szakképzett és motivált dolgozóban, mert mindenki szeretett volna a jól fizető, biztos megélhetést nyújtó GYSEV-nél dolgozni.  Nagy kár volt az akkori pozíciónkat feladni.

Ez az bérkompenzáció – hasonlóan a MÁV csoporthoz - sokkal több viszályt fog okozni, mint amennyit helyre tesz.

 

Mi azon fogunk dolgozni, hogy a lassan időszerű 2020-as bértárgyalásokon a mostani kompenzáció negatív hatásait valamiképpen javítsuk.

Kapcsolódó dokumentumok:

Megállapodás bérkompenzáció GYSEV

VSZ GYSEV Hírnök 20190822

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.