2014. 06. 14. 21:41

Cargo Hírnök 2014. 04. 17

Június 17-én került sor a Horváth Ottó üzemeltetési igazgató által beígért tájékoztatások megtartására a Központi Üzemi Tanács ülésén. A három témában a projektek, területek szakértői mutatták be az aktuális információkat.

Service center pilot projekt

Lövei István a service center projektről a legutóbbi találkozó óta (részletes írás a VSZ Cargo Hírnök 2014.május 19-i számában) szerzett információkkal kiegészítve tartotta meg prezentációját. Ez azonban, meg kell mondjuk semmi bíztató információt nem tartalmazott. Korábban az hangzott el, hogy a projekt lényege a működés vizsgálata és létszámokkal nem foglalkozik. Most azonban az is elhangzott, hogy „a jövőben nem lesz szükség ennyi munkavállalóra a feladat elvégzéséhez”! Az előadó azt állította, hogy a munkarendek, munkahelyek módosulásával kapcsolatosan a helyi egyeztetések megtörténtek. Azonban ez nem igaz! A munkáltatói jogkörgyakorlók nem kezdeményeztek ezzel kapcsolatos tárgyalásokat.

Lövei István azt is elmondta, hogy pl. a dombóvári service center körzetében eddig hat fő végezte a tevékenységet, akik most mind bekerültek Dombóvárra. Ez azonban szintén nem igaz, mert csak öt fő fogja végezni a feladatot, a hatodikat alig várták, hogy koordinátornak átsorolják Kaposváron.

Egy további érdekesség a tájékoztatóból: a projekt augusztus 31-ig tart, viszont Hatvan állomást a miskolci pilotba csak szeptember 1-én tervezik bevonni. A projekt tervek „megalapozottsága” egyértelműnek tűnik.

„Hogy hosszú távon hány fő kell, azt csak a végleges technológiák kialakítása után lehet megmondani” Végül ezzel a mondattal kívánták a hallgatóságot nyugtatni.

Szerinted?

Technológiai folyamatok felülvizsgálata

Czékus József szintén a folyamat jelenlegi állásáról kívánt státuszjelentést adni. (lásd a VSZ Cargo Hírnök 2014.május 19-i számát is) Az előadás egyik legnagyobb érdekessége az volt, hogy a felülvizsgálat állapította a személyes szolgálatátadások szükségességét. Korábban a Helyi Függelékek kötésénél szakszervezeti oldalról küzdöttünk ezek megtartásáért, míg a munkáltató akkoriban ezeket ki kívánta irtani.

A projekt általános megállapításai:

  • A munkavállalók jól kezelik az új – RC.TIS, MOTIS, ZIB/ZAB, Docker – alkalmazásokat, elsajátították a technológiai folyamat változásokat.
  • Az új IT alkalmazások miatt a technológiai műveleti idők megváltoztak, ezért az állomási átsorozási időszükséglet átdolgozását el kell végezni.
  • A CFR határforgalomban a külső üzemváltó állomáson végzett munkákat hátrányosan befolyásolja a külföldi internet szolgáltatások sávszélessége, adatsebessége, vizsgálni kell alternatív szolgáltató bevonását.
  • A szolgálatátadások több szolgálati helyen nem történtek szabályosan.
  • Az információáramlást az állomási operatív koordinátor és PÜ valamint az állomási operatív koordinátor és kocsivizsgáló között javítani kell.
  • A tolatási kiírások dokumentáltsága, nem megfelelő teljesítés-visszacsatolás több szolgálati helyen probléma.
  • A gépkocsit vezető munkatársak időszakos KRESZ frissítő oktatása nem megoldott.
  • A vonat indulásra készre jelentés folyamatát felül kell vizsgálni. Az IÜR rendszerben történő készre jelentéssel a technológiai idő csökkenthető.

Kérdésünkre válaszul elhangzott, hogy a jövőben valamennyi vizsgálati anyagba betekinthetünk.

Képzési projekt

Kovács Gabriella, a projekt tagja tartotta meg a tájékoztatót. Érdekes felvetések vannak napirenden a projektben. Az egyik az, hogy a rendszer ne vizsgamegőrző jellegű legyen. Ez azt jelenti, hogy csak az a vizsgája legyen érvényes a munkavállalónak, ami a munkaköréhez feltétlenül szükséges. Ha az „egyéb” vizsgái elévülnek, majd új alapvizsgát kell tennie, amikor szükséges lesz. Így persze nem is lesz a munkakörváltás olyan rugalmas, meg nem is lesz a munkavállaló vasútszakmai kitekintése olyan széleskörű, viszont kevesebbet is kell aggódni a vizsgaidőszakban. Egy másik felvetés szerint az áfu vizsgák helyett az oktatásoknál legyen azonnali visszajelzés, kontroll.

A projekt lezárásának tervezett határideje szeptember 30. Arra a felvetésre, hogy a projekt zárása előtt hogyan kerülhetett bele a csoportos létszámcsökkentésbe az oktatók fele (három fő), a munkáltató – egy szép ívű szakmai karrier derékba törését elkerülendő – meg nem nevezett képviselője adott egy pontosan visszaidézhetetlen, de így is gyöngyszemként nyilvántartható választ, aminek a lényege az volt, hogy „ez a projekt feltehető kimeneteleinek lehetséges eredménye lehetett volna”. Aha, vettük!

A válaszban a munkáltatói létszámtervek tökéletes megalapozottságának teljes hiányát véljük felfedezni!

A munkáltató a május 13-i VÉT-en elmondta, hogy a képzési rendszer felülvizsgálati projekt nem foglalkozik létszámkérdésekkel. (VSZ Cargo Hírnök 2014.május 19.) Akkor azt fűztük hozzá, hogy amennyiben ez így van, akkor ez lesz a világ nyolcadik csodája! De azt azért nem gondoltuk, hogy a csoda végül is az lesz, hogy zárás még nincs, de „következmények” már vannak.

Elhangzott az is, hogy a jövőben hajlandó a munkáltató havi rendszerességgel bemutatni a projekt állását, amit üdvözöltünk, de elmondtuk, hogy a terület felelőse (Benyus Julianna HR ösztönzés és fejlesztés vezető) nélkül ennek nem sok értelme lenne.

 

Tehát a fentiekben leírt és ahhoz hasonló „megalapozott” tervek, intézkedések alakítják a munkavállalók sorsát a Rail Cargo Hungaria Zrt-nél. Talán nem meglepő, hogy a VASZ tagszervezetei kollektív munkaügyi vita kezdeményezésével „hívták fel a munkáltató figyelmét” arra, hogy a dolgok a munkavállalóknak nem tetsző irányba mennek.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.