2019. 09. 27. 12:13

Fejenként 3 millió forint hűségpénzt kérnek a vasutasok

A vasút állandósult késései miatt tüntettek csütörtökön a Keleti pályaudvar előtt néhány százan. Míg az utasok a kimaradó vonatokról és elégtelen szolgáltatásról beszélnek, a vasúti dolgozók balesetveszélyesnek tarják a létszámhiányt. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója Homolya Róbert is elismerte korábban, hogy jogosak a társaságot ért kritikák. Azt sem titkolta, hogy nagyjából ezer fős létszámhiánnyal küzdenek.

A vasutas szakszervezetek az elvándorlás megállítására a gazdasági növekedést figyelembe vevő béremelést szorgalmaznak, ezen felül fejenként 3 millió forintos extra hűségjuttatást szeretnének. A volánosoknál először cégen belül kell kiegyenlíteni a béreket, de mindkét társaságnál cél, hogy ne maradjanak le jobban a versenyszféra fizetéseitől, illetve zárkózzanak fel hozzá. A közlekedési cégek már kezdeményezték a munkáltatónál, hogy kezdjék meg a bértárgyalásokat.

Rugalmasabb bérmegállapodás kell

A 2017-2019-re vonatkozó, hároméves bérmegállapodás 13-12-5 százalékos emelésről szólt a MÁV-nál, és az idei évre belőtt 5 százalék kevésnek tűnik, miközben a versenyszférában idén is két számjegyű a bérnövekedés. Az 5 százalékot csaknem elviszi az infláció, igaz, valamelyest javít a helyzeten, hogy júliustól a 2 százalékos járulékcsökkentést is béremelésre fordította a MÁV. A Policy Agenda szerint 5-6 százalékos emelés mellett ismét nőhet a különbség az állami és a versenyszféra bérei között, ami további elvándorláshoz, munkaerőhiányhoz, a szolgáltatási színvonal romláshoz vezethet.

A Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János szerint a hároméves megállapodások hátulütője az volt, hogy nem lehetett ennyire előre látni. Tanultak belőle, így új koncepciót készítettek a többi vasutas szakszervezettel egyetértésben. A bérmegállapodásban nem konkrét százalékokat határoznának meg, mint eddig, hanem azt szeretnék, hogy a béremelésnél a MÁV vegye figyelembe a gazdaság teljesítőképességét is. Számoljon a GDP-növekedéssel, az inflációval, és legyen benne bérfelzárkóztatási elem is, 2020-ban plusz 2 százalék, a következő évben plusz 3 százalék. Ez összességében újra két számjegyű emelést jelenthetne.

Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete érdekvédelmi elnöke. Fotó: Komka Péter/ MTI

30 milliárdot kérnek munkahelymegtartásra

A szakszervezet nemrég levélben fordult az elnök-vezérigazgatóhoz, a létszámkrízisre kezelésre hűségmegállapodást javasolt, magyarul azt: adjanak hűségpénzt. Azaz kössenek öt évre szerződést a dolgozókkal azzal, hogy ha addig nem hagyják el a pályát,kapjanak összesen 3 millió forintot előre (ami 50 ezer forint havi pluszt jelent). Szerződésszegés esetére pedig kössenek ki visszafizetési kötelezettséget. Ez a szakszervezet számításai szerint nagyjából 30 milliárd forintjába kerülne az állami vasúttársaságnak, és jó eséllyel megfékezné a további létszámcsökkenést.

Az elvándorlás nem állt meg

Az elvándorlást ugyanis nem állította meg a három év alatt elért átlagosan 31 százalékos alapbéremelés. És az sem, hogy egyes frekventált munkakörökben az emelés elérte a 60 százalékot három év alatt. Az átlagos alapbérfejlesztés havi 90 ezer forint volt, a bruttó átlagbér pedig mintegy 130 ezer forinttal nőtt 2017 óta – a különbség a pótlékokból adódik. Az elővárosi és fővárosi bérek általában még magasabbak, és van külön budapesti pótlék is.

A szakszervezetek is próbálnak abban segíteni, hogy fel tudják tölteni a hiányzó létszámot, hiszen nagyon leterheltek a dolgozók. Sokan betegszenek meg, növekszik a halálos betegek száma, idősödik a gárda.

Inkább lemondanának a karácsonyi jutalomról

Az érdekképviselők azt szeretnék, hogy a létszámhiány miatt idén megmaradó béreket is alapbérfejlesztésre kapják meg, még az év végéig. Inkább lemondanának az egyszeri karácsonyi jutalomról azért, hogy az alapbér, amire minden hónapban számíthatnak, jobban nőjön. Ezt a szakszervezeteknek még el kell fogadtatniuk a dolgozókkal is.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.