2024. 08. 28. 10:15

Mégis kaphatnak a GYSEV vasutasai is a Lázár-féle hőségpénzből

A Telex.hu cikke: Aki GYSEV-nél dolgozik a vágányok mellett, annak 35-40 fokban nincs ugyanúgy melege, mint a MÁV-os kollégájának? – érzékeltette a problémát egy költőinek tűnő kérdéssel Németh Tamás, a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) szombathelyi területi képviselője néhány nappal ezelőtt. A GYSEV fizikai dolgozói tudni akarták, hogy miért nem részesülhetnek a hőségpénzből. Főleg úgy, hogy a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaság ki tudná fizetni, van rá keretük. Lázár János, illetve a közlekedési minisztérium eddig nem árulta el a szakszervezetnek a döntés okát, ezért fordultak a nyilvánossághoz, a Telexhez.

Facebook-poszttal kezdődött

„Az elmúlt hetek bizonyították, hogy tud olyan meleg lenni, amit nem bírnak a sínek, a mozdonyok és a járművek. De az elmúlt hetek azt is megmutatták, hogy nincs az a kánikula, amit a MÁV-os kollégák ne bírnának ki”. Ezzel a mondattal jelentette be július legvégén Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy a mozdony- és buszvezetők, a jegyvizsgálók, a pályamunkások, a forgalmisták, a karbantartók és a szerelők, vagyis a MÁV csoport fizikai munkát végző munkatársai nettó 200 ezer forintnyi fizetéskiegészítést kapnak az augusztusi bérük mellé. Ez több mint 33 ezer embert jelent. A döntést ugyan a miniszter hozta, de az összeget már a MÁV csoportnak kellett előteremtenie.

A hőségpénz bejelentése váratlanul és a szakszervezet szerint átgondolatlanul történt, Lázár János ezt – minden egyeztetés nélkül – egy Facebook-posztban hozta nyilvánosságra. A Vasutasok Szakszervezete az MTI-hez eljuttatott közleményben foglalta össze, hogy mi a baja a dologgal. Leginkább az, hogy igazságtalannak tartották az elosztását, több olyan terület is kimaradt ugyanis, amelyeknek szerintük nagyon is helyük lett volna. A VSZ végső soron arra a megoldásra jutott, hogy „ha az összeget nem lehet növelni, akkor kevesebb fog jutni fejenként, de egy munkavállaló sem maradhat ki a juttatásból”.

Ezt nem érték el, de Lázár valamelyest módosított az érintettek körén, bővítve azt. A nagyjából tíz nappal későbbi, újabb posztjában már azt jelentette be, hogy „33 ezer + 1500 + még 500. Ennyi, a frontvonalban szolgálatot teljesítő MÁV-VOLÁN-munkavállaló kaphat hőségpénzt az extrém kánikulában tanúsított helytállásáért.”

Lázár végig MÁV-VOLÁN-ról beszélt

A szövegkörnyezetben egyszer sem találjuk a GYSEV-et, pedig a vasúttársaságban ugyanúgy tulajdonos a magyar állam és ugyanúgy magyar munkavállalók (is) dolgoznak ott. A GYSEV-nek három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, valamint a Strabag. A magyar állam a többségi tulajdonos, 65,64 százalékát birtokolja a cégnek, 28,24 százalékot az osztrákok, míg a szintén osztrák Strabagnak 6,12 százalékos tulajdonrésze van.nA GYSEV magyar oldalát a magyarok igazgatják (most épp a Lázár János-féle minisztérium), az osztrák pályát és az oda tartozó beruházásokat pedig az ausztriai, bécsi fióktelep.

De egy ideje nem jó a viszony a GYSEV magyar és osztrák tulajdonosai között, a magyar minisztérium azt érezte, hogy a GYSEV menedzsmentje nem a többségi magyar, hanem a kisebbségi osztrák tulajdonos érdekei felé húz.

Tavaly november közepén kelt szárnyra a hír, hogy Lázár János kirúgatná a GYSEV osztrák vezérigazgató-helyettesét. Az osztrák minisztérium perre ment, de később megegyeztek az érintett felek, így az eljárás értelmét vesztette. A találgatások ugyanakkor elkezdődtek, hogy mi áll az ügy hátterében, többen úgy vélték, a Strabag részesedésére pályázhat Lázár minisztériuma, a GYSEV-vezető kirúgási kísérlete pedig politikai erőfitogtatás. Az előbbi megerősítést is nyert tavaly decemberben, amikor a magyar állam hivatalos vételi ajánlatot tett a Strabagnak a GYSEV-ben meglevő részesedésére.

Ez az ellentét kavart be?

Hogy ez az ellentét áll-e a háttérben, arról a szakszervezet szombathelyi képviselőjének, Németh Tamásnak is csak véleménye lehet, mert konkrét választ nem kapott a szakszervezet a hőségpénz megvonásának okáról. De szerinte is lehet összefüggés a dolgok között.

„Egyetlen dolog biztos, hogy a GYSEV dolgozói körében óriási a felháborodás. Az elmúlt hetekben gyakorlatilag letenni sem tudtam a telefonom a GYSEV VSZ Szakmai Bizottság vezetőjével együtt.”

A Telex kérdésére Németh Tamás elmondta, hogy a szakszervezet kérte a minisztert, hogy a GYSEV dolgozói se maradjanak ki a juttatásból, de választ eddig nem kaptak. Jóval kevesebb dolgozóról van szó, mint a MÁV-nál, a szakszervezetis számítása szerint a 2100 magyar GYSEV munkatársból nagyjából 1600-an fizikai dolgozók, ráadásul úgy tudja, hogy a magyar-osztrák vasúttársaság részéről a hajlandóság is megvan a 200 ezer forint kifizetésére, csak engedély hiányában nem utalhatják a pénzt.

„Valamelyest kétségkívül jobbak a munkafeltételek a GYSEV-nél, de itt most a melegről van szó, amely ugyanúgy sújt minden vasutast a nyugati határszélen is. Nem igazságos ez így, mi pedig tovább harcolunk azért, hogy ezen a döntésén változtasson a miniszter. Adjon konkrét választ az elutasításra, mert ezzel a válasszal is még adósa a dolgozóknak” – jelentette ki Németh Tamás még a múlt hét végén.

Aztán jött a Telex

Ennél a pontnál lépett be a történetbe a Telex, mi is feltettük a minisztérium sajtóosztályának a kérdést, hogy a GYSEV-esek miért nem kaphatnak a hőségpénzből, illetve lát a tárca lehetőséget arra, hogy mégiscsak kapjanak. Nem azonnal válaszoltak, de jelezték, hogy lesz válasz, ez pedig kedden délután megérkezett

és alapvető fordulatot hozott az ügyben.

Így szólt: A MÁV-VOLÁN-csoport közszolgáltató társaságainak fizikai besorolású munkakörben foglalkoztatott munkavállalóihoz, összesen 33 ezer dolgozóhoz hasonlóan, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GySEV) dolgozói is megkapják a hőségpénzt.

A minisztérium hozzátette azt is, hogy a munkavállalók körének meghatározása a szakszervezetekkel való egyeztetés keretében történik. Végül köszönetet mondtak a „GYSEV azon munkavállalóinak, akik az elmúlt hetek extrém hőségében is tisztességgel helytálltak, és biztosították a közösségi közlekedés működését.”

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.