2021. 04. 20. 11:49

15. Heti VSZ Hírnök

2021. december 31-ig bármilyen alszámláról lehet költeni bármilyen, SZÉP-kártya által engedélyezett célra - derül ki a legfrissebb közlönyből- írja a portfolio.hu. A Vasutasok Szakszervezete április 6-án éppen ezt kérte a Pénzügyminisztériumtól.

A koronavírus-járvány alatt rengeteg embernek halmozódott fel a béren kívüli juttatásként adott SZÉP-kártyáin jelentős mennyiségű pénz. A helyzet orvoslása végett megjelent a kormányrendelet, amely átmenetileg lényegében eltörli a különféle alszámlák közti határvonalakat. Ez azt jelenti, hogy a rendelet értelmében például a vendéglátási "zsebből" is lehet költeni szállás célokra vagy szabadidőre és vica versa. A fennálló könnyítés 2021. december 31-ig lesz érvényben.

Mint arról korábban hírt adtunk, A Vasutasok Szakszervezete azt kérte a pénzügyminisztertől, hogy  legalább a járványügyi korlátozások időszaka alatt tegye lehetővé az alszámlák közötti átcsoportosítást, hogy a családok optimálisabban tudják felhasználni a korábban feltöltött és korlátozottan felhasználható összegeket. A pénzügyminiszternek írt levelünk ITT újra elolvasható.

 

Szakszervezetünk kezdeményezésére a MÁV FKG Kft.-nél is elindul a MÁV- Volán-Csoportban már régóta működő MÁV-ÉVEK program.

Vasutasok Szakszervezete és a MÁV FKG Kft. vezetése az utóbbi egy évben több alkalommal egyeztetett a program bevezetéséről. A tárgyalások során sikerült meggyőznünk a cég vezetését a program bevezetésének előnyeiről. A MÁV-ÉVEK program részletes szabályozását a hamarosan kiadásra kerülő Ügyvezetői Utasítás fogja tartalmazni.

 

Egy helyben toporognak a bértárgyalások a fővárosi és az állami közlekedési cégeknél. A nulla százalék azonban sehol sem elfogadható opció - írja a nepszava.hu.

Egyelőre nagy a csend az állami cégek háza táján is. A MÁV-csoport tavalyi bevételcsökkenése ugyan közelítheti a 70 százalékot, de a vasúttársaság vezetése támogatja a szakszervezetek mintegy 8-9 százalékos keresetnövekedésre tett javaslatát. A három MÁV-os szakszervezet átlagosan 5-6 százalék körüli alapbér-növekelésre és 3 százalékos cafeteria-emelésre tett javaslatot, amit a cégvezetés ismertetett is az állami tulajdonossal, de egyelőre nem kapott választ. A vasutasok pozitív jelnek tekintik, hogy húsvétra 100 ezer forinttal feltöltötték a dolgozói SZÉP-kártyákat.

Arra az érdekvédelmi körökben terjedő hírre, miszerint az állam a fővároshoz hasonlatosan nulla százalékos béremelésre tesz majd javaslatot, a vasutas szakszervezeti vezető tömören azt válaszolta: „Az nagyon durva lenne. Felérne egy politikai öngyilkossággal.” Azt viszont el tudja képzelni, hogy a munkavállalók belemennének egy júniustól induló bérfejlesztésbe, természetesen a korábban kért 5-6 százaléknál magasabb mértékben. Az első hat hónapra pedig megelégedhetnek egy méltányos összegű egyszeri kifizetésben. De egyelőre várják, hogy mi lesz a cégvezetés ajánlata. A cikk teljes egészében ITT olvasható.

 

Életének 69. évében tragikus hirtelenséggel elhunyt Asztalos László, a VSZ Pálya,- és Mérnöki Létesítmények Szakmai Képviselet korábbi vezetője.

Asztalos László 1969 óta volt tagja a Vasutasok Szakszervezetének. 2000-től a VSZ Ferencváros Pályagazdálkodási Főnökség SZB. titkára, 2007-től pedig a VSZ Pályagazdálkodási Szakmai Intéző Bizottság (későbbiekben: VSZ Pálya,- és Mérnöki Létesítmények Szakmai Képviselet) titkára, illetve képviseletvezetőjeként képviselte a szakmához tartozó tagságot.

Alapszervezeti titkárként és középszervezeti vezetőként is kimagasló munkateljesítménye, építő jellegű észrevételei, megnyilvánulásai hozzájárultak ahhoz, hogy érdekvédelmi munkáját a legmagasabb szinten tudja végezni tagsága és kollégái érdekeinek szem előtt tartásával. 2011-es nyugdíjba vonulása után is maradéktalan szorgalommal, elkötelezettséggel dolgozott tovább.

Közvetlen, udvarias és nagyon jóindulatú személyisége mindig támaszt nyújtott a hozzá segítségért fordulóknak. Szakszervezeti életútja elismeréseként a „Vasutasok Szakszervezetéért” kitüntetést vehette át 2015. szeptember 22-én. Emlékét megőrizzük.

 

Nemrégiben hivatalosan is megnyitották a vasút európai éve rendezvénysorozatot, amely célja, hogy a vasúti közlekedést népszerűsítse az EU országaiban. A vasút elérhető, fenntartható és nagyon biztonságos utazási forma, mégis csak csekély mértékben részesül a személyszállításból és a teheráruforgalomból.

Európa vasúthálózata az egyik legfejlettebb a világon, az EU városait összesen 201 ezer kilométer hosszan kötik össze vasútvonalak (összehasonlításképp: az Egyesült Államokban 203, Kínában 132, Oroszországban pedig 87 ezer kilométer hosszan vannak használatban vasútvonalak). Az EU 27 országában átlagosan kevesebb mint 7 kilométerre vannak egymástól az állomások – a kötött pálya így elég sűrűnek, a szolgáltatás pedig elérhetőnek mondható.
A vasúti közlekedés nagyon fontos előnye még, hogy „jövőálló”, azaz fenntartható utazási forma. Bár a közlekedési szektor adja az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátásának negyedét, ezen belül – a nagyarányú villamosításnak köszönhetően – a vasút elenyésző, mindössze 0,4% károsanyagkibocsátásért felelős. Nem nehéz belátni, hogy e közlekedési forma jobb kihasználtsága jelentősen hozzájárulhat az EU klímasemlegességi célkitűzéseinek eléréséhez (az európai zöld megállapodás célja a közlekedésből származó kibocsátások 90%-os csökkentése 2050-ig). További részletek honlapunkon.

Letölthető dokumentum:

15. Heti VSZ Hírnök

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.