2017. 08. 15. 11:40

32. Heti VSZ Hírnök

Újra izzik a levegő az Utasellátó Központ körül. Ahogy minden évben, úgy idén is egyeztetés zajlik a MÁV-START és a környező országok vasúttársaságai között az étkező-, és hálókocsik közlekedtetéséről. Amíg mi a hozzánk eljutott hírek alapján – a tisztánlátás érdekében- tájékoztatást kértünk a munkáltatótól (levelünk itt olvasható), társszakszervezetünk már sztrájkot is kilátásba helyezett. Szakszervezetünk véleménye szerint, amennyiben az Utasellátóra vonatkozóan kapacitáscsökkentésre vonatkozó döntés születne, úgy a MÁV-START valamennyi érintett munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez, a 2017. március 13-án, aláírt Együttműködési Megállapodásnak megfelelően.

A megállapodás szerint a MÁV-START Zrt. nem tervezi az alkalmazottak létszámának érdemi csökkentését, amennyiben mégis foglalkoztatási gondok jelentkeznének, akkor a munkáltató az érintett munkavállalók részére másik, méltányos, továbbfoglalkoztatást jelentő munkakört ajánl fel. Természetesen ebben az esetben is meg kell felelni a szükséges alkalmassági feltételeknek – közölte a MÁV-START Zrt.

A Vasutasok Szakszervezete – ahogyan eddig is – tagjainak érdekében ezután is mindent megtesz a megkötött megállapodások betartatásáért.

 

Az elmúlt hetekben tapasztalt meleg időjárásban a munkavégzés még fokozottabb megterhelést jelent az ott szolgálatot teljesítő munkavállalók szervezetére, az átlagosnál melegebb hőmérséklet során az egészséges szervezetet is extrém igénybevétel éri!  Éppen ezért kiemelten fontos a megfelelő hőmérsékletű környezet és egyéb, a munkavállalók egészségének megőrzésére vonatkozó feltételek biztosítása. Ennek kapcsán számtalan megkeresés érkezett szakszervezetünkhez.

Az egyik ilyen, hogy Kőbánya-Kispest rendelkező forgalmi irodájának klímaberendezés cseréje egy év folyamatos ígérgetés ellenére sem történt meg. Figyelemmel a III. fokozatú hőségriasztásra, felszólítottuk a munkáltatót, hogy - a klímaberendezés telepítéséig - intézkedjen a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet szerinti szükséges megelőző és munkaszervezési intézkedések megtételére, valamint a pihenőidők kiadására és az ez miatt felmerülő létszám biztosítására! Fellépésünknek köszönhetően a berendezés cseréjére végül sor került.

Néha a nem megfelelő kommunikáció is még tovább fokozza a meleg időjárás okozta kínokat. A Déli pályaudvaron – átalakítási munkálatok és különböző félreértések miatt - a kocsivizsgálók szinte teljesen fürdési lehetőség nélkül maradtak, ami a forróságban végzett szolgálat után emberhez nem méltó állapotokat eredményezett. Szakszervezetünk határozott és gyors fellépésének köszönhetően a probléma egyelőre megoldódott, azonban a viszonyok végleges rendezéséért még tennünk kell.

 

Az új Munka Törvénykönyve életbelépése óta a köztulajdonban álló munkáltatóval fennálló munkaviszonyban– eltérően a korábbi időszaktól – a munkaközi szünet nem lehet része a munkaidőnek, mivel az Mt. az ettől való eltérést nem engedélyezi. Ez a rendelkezés a megszakítás nélküli tevékenységet (jellemzően közszolgáltatást) végző munkáltatók esetében, így többek között a vasúti közlekedésben, jelentős mértékben nehezíti meg a jogszerű foglalkoztatást, tekintettel arra, hogy a munkaközi szünet kiadására jelentős számú munkakörben gyakorlatilag egyáltalán nincs lehetőség.  Az elmúlt évek, de különösen az idei nyár tapasztalatai alapján az is megállapítható, hogy az időjárási viszonyok is egyre szélsőségesebbek, amelyek a közszolgáltatások zavartalan működését jelentősen veszélyeztetik, vagy akár lehetetlenné is tehetik. Ez különösen igaz a vasúti közlekedésre, hiszen egy-egy tomboló vihar, ónos esőzés, fagyás okozta kár helyreállítása hosszú órákat, de napokat is igénybe vehet. Ugyanígy nem lehet figyelmen kívül hagyni a tartós hőséget sem. Mindezek nem csak a vasúti pálya használhatósága és a menetrend betartása tekintetében lehetnek akadályozó-gátló tényezők, hanem nagyon komoly kihatással van a vágány mellett munkát végzők foglalkoztatására is. A fenti tényezőket figyelembe véve javasoljuk, hogy a jogszabály – a jelenlegi kifejezett tiltással szemben – teremtse meg annak lehetőségét, hogy a köztulajdonban álló és egyúttal közszolgáltatást végző kollektív szerződéses partnerek is megállapodhassanak a munkaközi szünet újraszabályozására kérdésében, ideértve egyúttal azt az esetet is, hogy ennek ideje beszámíthasson a munkaidőbe.

A fentiek érdekében a VDSZSZ Szolidaritással közösen újra a Nemzetgazdasági minisztériumhoz fordultunk.

 

Rövid híreink:

Úgy tűnik, hogy a Vasutasok Szakszervezete kitartó követelésének hatására elmozdulás várható a sokak életét megkeserítő menetkedvezményi szabályozásban. A VSZ javaslatai mentén végre elkezdődött a vonatkozó rendelet minisztériumi felülvizsgálata és módosításának előkészítése.

Mivel tagjaink jelzései alapján több szabálytalanságra derült fény, szakszervezetünk kezdeményezte a készenlétek elrendelésének és eltöltési helyének felülvizsgálatát, valamint az erről szóló utasítás átdolgozását a pályás szakszolgálatnál. Felvetésünket a munkáltatói oldal is indokoltnak találta, és az utasítás aktualizálására vonatkozó egyeztetések elkezdődtek.

A GYSEV Üzemi Tanács választás sikeres lebonyolítása és megnyerése érdekében összefogott a VSZ, a VDSZSZ, a MOSZ és a PVDSZ. Az összefogást erősítve a helyszínen egyeztetett a jelöltállítás arányairól, a kampány lebonyolításáról Meleg János a VSZ és Halasi Zoltán a VDSZSZ elnöke.

 

A 32. VSZ Heti Hírnök nyomtatható formában itt érhető el.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.