2017. 10. 23. 19:33

42. Heti VSZ Hírnök

Október 16-án a Vasutasok Szakszervezete kezdeményezésére konzultációra került sor a BGOK-ban szakmai oktató munkakörben foglalkoztatott munkavállalók részére átadott munkaszerződés-módosításokkal kapcsolatban. A munkáltató intézkedésének célja a forgalmi és személyszállítási-, a TEB-, és a Műszaki és mozdonyvezetői szakmai oktatók munkaszerződéseinek egységesítése és az oktatók munkavégzési helyének azonos elvek szerint történő meghatározása volt. Az intézkedés a 102 fő érintett munkavállaló mintegy 90 %-a esetében nem jelentett többet a munkavégzés helyének pontosításánál. A munkaszerződések átadásával nem volt célja az érintett munkavállalók keresetének csökkentése.

A Vasutasok Szakszervezete ismételten hangsúlyozta, hogy ennek a konzultációnak az intézkedést megelőzően kellett volna megtörténnie. További részletek honlapunkon.

 

A Vasutasok Szakszervezete Országos Nyugdíjas Szervezete (VSZ ONYSZ), az Idősek Világnapja alkalmából, október 17-én Budapesten, a Hotel Benczúrban tartotta központi ünnepségét.
​Az ünnepséget Simon Dezső, a VSZ ONYSZ elnöke nyitotta meg. A teremben helyet foglaló nyugdíjas tisztségviselők és a meghívott vendégek köszöntése után bevezetőjében hangsúlyozta: októbert hagyományosan az „idősek hónapjaként” tartjuk számon. A mai ünnepségünk a vasutas nyugdíjasok iránti tiszteletről és megbecsülésről szól. Sokan családban, meghitt közösségben élnek, de vannak, akiknek egyedül kell megküzdeniük az időskorral együtt járó kihívásokkal. A róluk való gondoskodás a társadalom, a politika, a családok és a közösségek felelőssége. Az eseményről készült bővebb beszámoló ITT, a fényképek honlapunk galériájában tekinthetők meg.

 

Október 19-én az RCH képviselői és a szakszervezetek megkezdték a 2018-ra vonatkozó egyeztetéseket a bérről és az egyéb juttatásokról. Az első kör után már látszik, ez nem lesz egyszerű menet. 2017-ben Magyarországon, és ezen belül a vasúti ágazatban is jelentős bérnövekedés történt és fog történni 2018-ban és 2019-ben is. Az RCH-ban 2017-ben jelentősen elmaradt a bérek növekedése az országos növekedéshez képest. A munkavállalók leterheltségének jelentős növekedése a hálózat valamennyi szolgálati helyén létező, és egyes esetekben extrém módon megjelenő probléma. Az ebből fakadó és a bérverseny által fokozott elvándorlás is több helyen megjelent már. Az RCH átlagbéradatai a megelőző években kedvezőnek mutatkoztak, azonban ez a helyzeti előny elúszni látszik, amely az elvándorlás és a motiváltság terén is kritikus problémákhoz vezethet a közeli jövőben. Forrong a munkavállalói közösség egyes kiemelt fizetések miatt (mv-k, Fradi kv-k), sokan a felmondást tervezik, a motiváció csökken.

A hazai bérek országosan és a versenytársak szintjén is elhaladnak mellettünk. Ha nem veszi észre a munkáltató és a tulajdonos ennek negatív és beláthatatlan következményeit, akkor hibát követ el.

A tárgyalásról további részletek és a VSZ javaslatai honlapunkon olvashatóak.

 

Október 19-én a kora esti órákban életveszélyes omlás történt Budapest-Nyugati pályaudvar pénztárcsarnokában. Az omlás miatt lezárták a csarnokot és bezárták a pénztárakat. Az eset jól mutatja, hogy a néha-néha megvalósított toldozás-foltozás az épület jelenlegi állapota mellett nem lehet alternatívája egy átfogó felújítási programnak.

Intézkedést sürgető levelünkre a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese az alábbiakról tájékoztatta szakszervezetünket:

Az esemény a tetőszerkezet állapotára vezethető vissza. A vakolat az évek óta tartó folyamatos ázás következtében meggyengült, így a rabichálóra felhordott vastag vakolat súlyánál fogva levált. A MÁV a helyszínre rendelt egy tartószerkezeti szakmérnököt, aki átvizsgálta a szerkezetet és a helyszínen szakvéleményt adott a tennivalókról a veszélyhelyzet felszámolásával kapcsolatban. A tartószerkezeti szakmérnök helyszíni vizsgálatát követően mobil emelő berendezésről el lettek végezve a vakolat veszélytelenítési munkái.

Az áldatlan állapotok megoldását jelentheti, hogy október 16-án megindult a Nyugati és a Keleti pályaudvarok épületének a teljes felújítását célzó projekt, a tervpályázatok előkészítése. A felújítás tényleges elkezdéséig (2021. után) meg fog történni Nyugati pályaudvar tetőszerkezetének olyan karbantartása, amely biztosítja a teljes felújításig a jelenlegi beázási állapotok megszüntetését. Erre vonatkozóan a szükséges előkészületek megkezdődtek.

 

A Szolnoki MÁV Kórházban október 20-án folytatódott a Kollektív Szerződés módosításáról és a bérintézkedésekről szóló tárgyalás.

Szakszervezetünk elsőként az országos bérmegállapodásból adódó bérfejlesztés végrehajtását kérte a munkáltatótól. A főigazgató válasza szerint – bár nyitott a béremelés végrehajtására- nem áll rendelkezésére megfelelő forrás. A szociális hozzájárulási adó csökkentéséből megmaradó összeg is az intézmény működőképességének biztosításához szükséges.  A Vasutasok Szakszervezete továbbra is azt hangsúlyozza, hogy az egészségügyben dolgozó nem egészségügyi munkavállalókat is megilleti a 2017. évi bérfejlesztés visszamenőleges hatállyal.

A Kollektív Szerződésben a jogszabályi változások indokolta módosításokról egyezség született. A bérpótlékok vonatkozásában szakszervezetünk új javaslatokat tett, amelyeket összesítve megküldünk a főigazgatónak. A munkáltató több kezdeményezésünket elfogadta, a pótlékokról további számításokat végez és a következő alkalommal sor kerülhet nemcsak a jogharmonizációs változásokat tartalmazó KSZ aláírására.

 

A 42. Heti VSZ Hírnök nyomtatható verziója itt elérhető.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.