2016. 12. 02. 00:00

Petíció a vasútőrökért!

December 2-án a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium előtt tartott demonstrációt és sajtótájékoztatót a Vasutasok Szakszervezete.

A Vasutasok Szakszervezete örömmel tapasztalta a MÁV-csoport integrációját, ténylegesen azt, hogy az 1990-es évek közepén kiszervezett gazdasági társaságok újra visszakerültek az anyavállalathoz. Konkrétan a Vasútőr Kft-t első lépésben beintegrálták a MÁV Létesítmény Üzemeltető és Vasútőr Kft-be, majd ezt követően beolvadással 2016-ban visszakerült a MÁV Zrt-hez.

Sajnálattal tapasztaljuk, hogy a visszaintegrált vasútőri tevékenységet újra, most már jogutódlással (átszállással), külső cégekbe kívánják kiszervezni.

A Vasutasok Szakszervezeténél azon gondolkozunk már jó ideje: tudják-e azok a döntéshozók, akik a fent említett intézkedéseket hozzák, hogy emberekről, sorsokról, családokról határoznak ott a biztonságos irodák melegében, az íróasztaloknál? Vélhetően nem tudják, vagy nem érdekli őket. S biztosan azt sem tudják, hogy döntéseikkel – nevezetesen ennek a tevékenységnek a kiszervezésével - veszélyeztetik a vasúton utazók, a vasúton szolgálatot teljesítők és magának a vasútüzemnek a biztonságát is.

Miután hosszú évekkel ezelőtt külső vállalkozásba a - Vasútőr Kft-be - kiszervezték, 2016-tól ismét a MÁV Zrt.-be csatolták a vasútőri tevékenységet. Információink szerint azonban a MÁV Zrt. vezetése 2015-ben utasítást kapott, hogy „szabaduljon meg” ettől a tevékenységtől, pályázat útján adja át olyan külső biztonsági cégnek, amely a munkával együtt az ott dolgozókat is átvenné és meghatározott ideig – egy évig – a MÁV Zrt-nél kötött Kollektív Szerződés megtartásával foglalkoztatná őket. A folyamatnak – úgy tudjuk -, legkésőbb 2017 elejére be kell fejeződnie. Vagyis, a felelősségteljes munkát végző vasútőrök ismét kerítésen (MÁV-on) kívül lesznek, kiszolgáltatva különféle, kétes hírű cégek tulajdonosainak kényére, kedvére. 

Ezek, a sok esetben tisztázatlan jogviszonyú gazdasági társaságok nem biztosítják sem a törvényeknek megfelelő, tisztességes foglalkoztatást, sem azt a magas szintű szakmai színvonalat, ami elvárható, s amit jelenleg a MÁV Zrt.-nél dolgozó vasútőrök teljesítenek.

Azt egyáltalán nem feltételezzük felelős pozíciókban lévőktől, hogy ne ismernék, milyen körülmények uralkodnak a biztonsági-szolgáltatási, őrző-védő piacon. Engedje meg mégis, hogy röviden jellemezzük: a legsötétebb, a legnehezebben átlátható terület, ahol a törvényt – például a Munka törvénykönyve passzusait is – a legkönnyebb kijátszani, többek között az alvállalkozók végeláthatatlan sorával.   

Állítjuk, a különféle, szinte követhetetlen jogviszonyú cégeknél – tisztelet a kivételnek – elképzelhetetlenül kizsákmányolják, fillérekért dolgoztatják az embereket sok esetben feketén úgy, hogy a törvényben előírt idő sokszorosát kell szolgálatban tölteniük, miközben minden hónapban bizonytalan, hogy megkapják-e a havi járandóságukat. Tapasztaljuk, hogy egyes cégeknél akár 36 és 72 órás szolgálatokat adnak egyvégtében, sokan havonta több száz órát dolgoznak, s még a minimálbér nettó összegét sem kapják meg.

Hosszan tudnánk még sorolni, hogy miért ne engedjék át külső cégeknek a vasúti szerelvények, az utasok és a jegyvizsgálók biztonságát szolgáló tevékenységet, amely a megbízhatatlan külsősök miatt nem egyszer veszélybe kerül. Jó néhány területen jelenleg is „kintről” pályázott vállalkozók  végzik ezt a munkát, s többször tapasztaltuk, hogy miközben leigazoltatják a szerelvények kísérését, a vasúti objektumok őrzését, valójában nem-, vagy csak részben  végzik azt el. Ezekben az esetekben a vonatokon védtelenül utaznak az utasok és a jegyvizsgálók, s bármilyen inzultus esetén nincs meg a hatékony védelem.

A vasútőrös tevékenység cégen belül tartása arra is lehetőséget adna, hogy a MÁV-csoport ezt rehabilitációs munkakörnek tekintse, s ezen a területen foglalkoztassa tovább az egészségileg megromlott és a forgalommal összefüggő munkakörben már nem alkalmazható munkavállalóit.

A Vasutasok Szakszervezete elvárja, hogy kerüljön visszavonásra a vasútőrös munkavállalók kiszervezésére adott utasítás! Ez nemcsak a közvetlenül  érintett munkavállalók, hanem az évente több millió utas, valamint a MÁV-csoport érdekét is szolgálja.

A miniszternek átadott petíció nyomtatható formában itt elérhető.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.