2018. 06. 15. 18:40

Rendkívüli érdekegyeztetés a START-nál

A kitűzött napirendi pontok a vasúti járművezetői pótlék és a vizsgaösztönző juttatás voltak. A VSZ a témák közé -már többször kezdeményezett - két KSZ módosító javaslatot kért felvenni: a tanulmányi munkaidő-kedvezmények egységes szabályozását, valamint a 60 év felettiek részére járó 1 nap pótszabadság kiterjesztését valamennyi Startos munkavállalóra.

A munkáltató a jegyvizsgálók bántalmazásával kapcsolatban, két hete megkezdett egyeztetések folytatását kérte azzal, hogy a napirendi pontok közül ez kerüljön elsőként megbeszélésre.

A VSZ és a VDSZSZ hangsúlyozta, hogy a munkáltatói intézkedéseket minél hamarabb meg kell hozni, mert a múltkori – a jegyvizsgálók bántalmazása kapcsán összehívott - rendkívüli VÉT óta újabb kollégákat támadtak meg. Öröm az ürömben, hogy a mátészalkai bíróság gyorsított eljárás keretében, három év börtönbüntetésre ítélt egy korábbi elkövetőt, így talán ez is visszatartó erőt jelent a jövőre nézve.

A munkáltató tájékoztatta a szakszervezeteket arról, hogy melyek azok az intézkedések, amelyek bevezetésre kerültek, illetve hamarosan életbe lépnek. A társaság a fedélzeti és az állomási hangos utastájékoztatási berendezéseken keresztül hívja fel az utasok figyelmét arra, hogy a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszak bűncselekménynek minősül, és büntetőjogi következményekkel jár. Ezzel párhuzamosan lehetőséget biztosít arra, hogy egyes vonalakon bizonyos időintervallumokban a jegyvizsgáló kollégák párosan ellenőrizhessék a jegyeket, a 18 óra és reggel 6 óra között egyedül szolgálatot teljesítő munkatársak mellé pedig vasútőrt vagy készenléti rendőrt biztosít. Mindemellett kifejlesztik a pánikgombos segítséghívást, valamint pályáztatás alatt állnak a testkamerák is. Ez utóbbi esetében tesztpéldányokkal már rendelkezik a munkáltató, amit rendelkezésre tud bocsájtani azon jegyvizsgálók részére, akik szeretnék ezt tesztüzemben viselni munkavégzés közben,

Az az időszakos vizsgák ösztönzési rendszeréről szóló megállapodás tervezet tárgyalásával folytatódott az egyeztetés, amelynek egyetlen szépséghibája az volt, hogy a munkáltató csak a VÉT napjának délelőttjén küldte át a tervezet szövegét.

Szakszervezetünk apróbb módosításokkal elfogadhatónak találta a megállapodás tartalmát, de megjegyeztük, hogy az aláírások tekintetében ragaszkodunk a jogszabály betartásához. Ez annyit jelent, hogy az aláíró felei kizárólag a KSZ kötésre jogosult szakszervezetek lehetnek, míg a képviselettel rendelkezők csupán tudomásul vevőként jelenhetnek meg.

Egyezség egyelőre nem született, a következő VÉT ülésen folytatódik a tervezet megtárgyalása. Amennyiben a felek megállapodnak, ez az ösztönzési rendszer 2018. szeptember 1-én, három évre szóló hatállyal tud életbe lépni.

A vasúti járművezetők pótlékával kapcsolatban a munkáltató adott tájékoztatást arról, hogy a MÁV-nál hatályban lévő, az egyéb vasúti járművezetők pótlékáról szóló megállapodás a pályás és felsővezetékes munkakörben dolgozó, de emellett egyéb vasúti járműveket vezető munkavállalók részére ad plusz díjazást. Az elnevezés sajnos valóban félreérthető, ezért jelezték a MÁV-nak, hogy ezen korrigáljanak.

A VSZ által kezdeményezett, a tanulmányi munkaidő-kedvezményeket egységesen kezelő KSZ-módosítási javaslatunkra azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a szabályozást csoportszinten szeretnék kezelni. Az erre vonatkozó munkáltatói egyeztetések, a BGOK bevonásával, lezajlottak, elkészült egy szövegszerű javaslat, amelyet két héten belül küldenek meg az érdekképviseleteknek és majd ezt követően kezdődhetnek meg az érdemi egyeztetések.

A 60 év felettiek 1 nap pótszabadságára vonatkozó, annak minden Startos munkavállalóra történő kiterjesztésére a munkáltató nyitott, jelenleg számításokat végeznek, de a következő VÉT-re szintén szövegszerű javaslatot adnak át a szakszervezeteknek.

Egyebek témakörben a VSZ Start Ügyvivő jelezte, hogy a múltkori VÉT-en feltett kérdéseinkre nem kaptunk választ, így a hétvégi járműjavítás hiányára, valamint az etikai kódex parancskönyvi kiadására úgy, hogy a munkavállalókkal oktatási naplót íratnak alá, mintha oktatása is megtörtént volna. Sajnos, érdemi választ most sem tudott a munkáltató adni, írásban ígértek tájékoztatást.

Emellett, a kiskunhalasi fordák okáról kérdeztük a munkáltatót, amellyel a kollégák a munkaidejük javarészét önköltségi utazással töltik, hogy Győr és Hegyeshalom felé vigyenek el vonatot.

A munkáltató rövid választ adott, az intézkedésre a budapesti terület súlyos kapacitáshiánya miatt volt szükség.

A VSZ START Hírnök 20180614 nyomtatható verziója itt elérhető

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.