2016. 06. 17. 00:00

Rendkívüli VÉT a MÁV-START-nál

A munkáltató 2016. június 16-ára rendkívüli VÉT ülést hívott össze, amelynek napirendjén a következők szerepeltek:

A foglalkoztatási viszonyok és a mélypontot közelítő munkaügyi kapcsolatok javítása, különös figyelemmel a létszámhiányra, a 200 órás rendkívüli munkavégzés szubjektív korlátjára, a sok helyen viselhetetlen munkakörülményeken való változtatásra, valamint a jegyvizsgálókat ért sorozatos támadások megfékezéséhez elengedhetetlenül szükséges intézkedések foganatosítására.

A napirendi témák egyeztetése előtt a Vasutasok Szakszervezete az alábbiakat vezette fel.

  1. A munkaügyi monitoringról szóló intézkedés visszavonását kértük, mert álláspontunk szerint, ha a munkáltatói jogkörgyakorlók nem tudják, hogy munkatársaik mit csinálnak munkaidőben, azért az ő felelősségük vizsgálandó.

A munkáltató tájékoztatása szerint, a monitoring 2016. július 31-én véget ér.

  1. Kértük kivizsgálni azt a gyakorlatot, ahogy Záhonyban kezelik a kötelező orvosi vizsgálatok idejét. A tagjaink által kapott információk alapján az adott napra 4 órát elszámolnak, a fennmaradó időszakot pedig 8 órás szabadsággal könyvelik el. Amennyiben ez valóban így van, kérjük a munkáltató azonnal intézkedését, hiszen a munkavállaló szabadságát kizárólag a rendeltetésének megfelelő célra lehet kiadni.

A munkáltató kivizsgálja az ügyet, a vezérigazgató szerint is elfogadhatatlan az ilyen gyakorlat.

  1. Hasonló problémák vannak a debreceni JBI területén, ahol egyes jogkörgyakorló tulajdonképpen versenyeznek abban, hogy adott munkavállalói körre ki tud több szabadságot kiírni. A szabadság elaprózása, órahiány pótlásra történő felhasználása tilos, az rendeltetésellenes joggyakorlás. Kértük ezt is megvizsgálni, valamint egyszer és mindenkorra érdemben lezárni a Debrecenben újra és újra felmerülő konfliktust.

A munkáltató szintén az ügy kivizsgálását ígérte.

  1. Szakszervezetünk arra kérte a munkáltatót, hogy az idei Vasutasnapra a kölcsönzött munkavállalók számára is adjon meghívót és biztosítsa számukra a részvételt.

A munkáltató támogatja a kezdeményezést és haladéktalanul intézkednek ez ügyben.

Ezzel összefüggésben a vezérigazgató elmondta, hogy feltett szándékuk a munkaerő-kölcsönzés felszámolása, ennek előkészítése zajlik. Az első ütemben 50 fő munkavállaló beemelése várat magára, ezt követően pedig sor kerülhet további munkavállalók beemelésére is.

  1. Újfent kifogásoltuk, hogy a MÁV-GÉPÉSZET-től anno átkerült munkavállalók munkaruházati ellátása hiányos. a KSZ ruházati melléklete sem tartalmaz minden korábbi járandóságot (pl. jégeralsó). Mikor történik meg végre a módosítás, hiszen ezt korábban a vezérigazgató támogatta?

A munkáltató tájékoztatása szerint, a folyamat szintén előkészítés alatt van, a hiányosságot pótolják, valamint 1-2 hónapon elindul az a projekt, amely a teljes karbantartó személyzetre kiterjeszti a bérruha ellátást. Sajnos, ezt a bakancsra nem tudják kiterjeszteni, de remélhetőleg a munkaruha kérdése ezzel végleg megoldódik.

  1. Járműszerelő IV. munkakör: miért csak Budapesten lehet ebben a munkakörben dolgozni? Ezzel a korlátozással a jó szerelők mind elvándorolnak vidékről, így meg kellene fontolni, hogy vidéken is lehessenek járműszerelő IV.-ben foglalkoztatott munkavállalók.

A munkáltató válaszában elmondta, hogy a képzés Dombóváron zajlik, amelyet stabil kiképzőpontnak szánnak. Maga a munkakör nagyon specifikus és azt nem lehet megakadályozni, hogy a munkavállalók saját karrierjük érdekében akár Budapestre jöjjenek. Már zajlik egyébként a munkakör vidéki megnyitása, azonban ez csak megadott létszámkeret mellett történhet meg.

Sajnos, a magasabb bérezés sem garancia arra, hogy a vállalatot ne hagyják el a jó szakemberek, de mindent megtesznek azért, hogy azoknak, akik nagyobb szaktudással, többlet végzettséggel rendelkeznek, megtalálják a cégnél a számításukat és itt maradjanak. Ennek egyik eszköze a többletvégzettségért járó díjazás, amelyet a bevezetett utasítás szerint, júliustól kezd el fizetni a munkáltató.

  1. Igaz-e az a híresztelés, miszerint a teherkocsi javítás kiszervezésre kerül? Milyen hatással lenne-e a jelenleg ebben érintett munkavállalói körre?

A munkáltató elmondta, hogy valóban elindultak a tárgyalások a teherkocsi javítás jövőbeni helyzetéről, tekintve, hogy a Rail Cargo-val kötött szerződés ez év december 31-én lejár. Maga a tevékenység egyébként a START számára veszteséges, ezért azt ebben a formában biztosan nem fogja a vezetés fenntartani. A tárgyalásokba bevonták a MÁV-VAGON Kft-t, amely esetlegesen átvesz egyes helyeket, a többi helyszínen pedig várhatóan megszűnik ez a tevékenység. Ilyen helyszín várhatóan Ferencváros, illetve Hatvan, ahová más jellegű tevékenységek kerülnek. Pl. Hatvanba Szolnokról visznek át majd munkát. A munkavállalói létszámot ez nem érinti, inkább létszámbővítésekre kerül sor. A megmaradó műhelyeket a jövőben pedig a Vagon Kft. működtetheti, azzal, hogy a munkavállalókat semmilyen hátrány nem érheti.

  1. Igaz-e az, hogy a 8,4 órás megállapodási javaslatot a kocsivizsgálókra is ki szeretnék terjeszteni? A munkáltató egyértelmű válasza az volt, hogy nem.
  2. A MÁV-SZSZK-ból visszakerült munkavállalókat a visszaszervezéskor kapott tájékoztatás alapján nem érheti anyagi hátrány, információin szerint mégis megtörtént, - nem vonatkozik rájuk a mozgó bérutasítás - újból kérdeztük a munkáltatót, ez miért történhetett meg. (munkakörök listáját ismét átadtuk)

A vizsgálat folyamatban van írásban ad a munkáltató választ

  1. Jeleztük, hogy az IVU vezénylési rendszer működésével gondok vannak.(pl: pihenőidők, utazási idő kezelésével)

A munkáltató szerver hibára hivatkozott, de elismerte, hogy hosszú távon komolyabb vezénylési programra lenne szükség, ezen is dolgoznak.

  1. Jeleztük, hogy az egyen- és formaruha ellátással folyamatos a probléma, valamint sürgettük, 

hogy a KSZ ruházati szabályzata kerüljön módosításra.

A ruházati utasítás módosítása történjen meg. (pl: hátizsák)

A napirend előtti felvetések után a VDSZSZ által kezdeményezett témakörökre tértek át a felek.

Ezzel kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy a felvetések többségével egyetért és a vállalatcsoport mindent megtesz azért, hogy a tulajdonos több pénzt fordítson a vasutas munkavállalókra. Ugyanakkor azt nem tudják támogatni, hogy a vasút megálljon, és azt nem tartja valós információnak, hogy a START-nál is kezelhetetlen a létszámhelyzet. Egyes szakszervezetek magatartását sem tudják értelmezni, mert szerinte az, hogy egyfelől intézkedéseket várnak, de másfelől pont azokat támadják, ellentmondásos és érthetetlen.

A munkakörülmények javításáról, valamint a jegyvizsgálókat ért támadásokról a két terület illetékes képviselője adott tájékoztatást, amelyet írásban megküldenek a szakszervezetek részére.

A biztonsági tájékoztató után szakszervezetünk felvetette, ha már a társaság komoly összeget fordít a személyvonatok kísérésére, akkor a kísérést olyan személyek lássák el, akik szükség esetén tudnak és mernek intézkedni is, nem csak utazni.

Szóba került a készenléti jellegű munkakörökben dolgozókat érintő kifizetés (bírósági döntéssel összefüggésben), valamint a jelenlegi foglalkoztatásuk is, amellyel kapcsolatban a munkáltató elmondta, hogy minden a megállapodásoknak megfelelően zajlik, annak betartásában elkötelezettek, ellenkező információjuk nincs a hálózatról.

A jegyvizsgálókkal kapcsolatos munkáltatói javaslat tárgyában a VSZ hangsúlyozta, hogy továbbra is érdekelt a tárgyalásokban és egy erről szóló keretmegállapodás megkötésében. A munkáltató ezt szintén támogatja, így a felek között további egyeztetések várhatók.

 

VSZ START Hírnök  innen letölthető

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.