2016. 10. 18. 19:47

„Felütés” az RCH-nál

Immár szokásosnak mondható, hogy az RCH esetében októberben elindulnak a tárgyalások a következő év bérfejlesztéséről. Október 18-án ülésezett a témával foglalkozó első VÉT.

Vincze Teodóra a cég állapotát bemutatva elmondta, hogy a vállalat alulmúlja a terveket, főleg a bevétel oldalon. A 10 millió eurósra tervezett eredmény helyett, jó ha év végére nullás eredményt elér az RCH. Az árakat nem tudták emelni, a költség oldalon pedig emelkedik a nyomás, főleg a MÁV részéről.

A GDP adatok nemzetközi tekintésében sehol sincs kimagasló eredmény, ahogy hazánkban sem. 2-3 % között mozog mindenhol a növekedés. Az infláció a legborúlátóbb értékek szerint is legfeljebb 1,3%-os. A forint erős szintje nem tesz jót a vállalatnak. 1 Ft-os euro árfolyam változás 800 ezer eurós változást jelent az eredményben. Az idei erős forint 3-4 millió eurós bevételkiesést jelenthet.

A 2016-os átlagkereset az RCH-nál 375.971 Ft. A nemzetgazdasági átlag 257.900 Ft, a különbség több, mint 40% az RCH javára. A munkáltató szerint nincs munkaerőhiány. A Hay munkaerőpiaci elemzés alapján a cél továbbra is a piaci medián elérése minden MMK-ban. Ettől legtávolabb továbbra is a szakértői munkakörcsalád van. A munkáltató tisztában van a középtávú megállapodásban foglalt kötelezettségeivel.

A kafetériával kapcsolatosan elhangzott, hogy az ajándékutalvány (az 5. legnépszerűbb VBKJ elem) esetében a SODEXO kivonulásával új utalvány szolgáltató után kell(ett) nézni. Egyetlen cég kereste meg az RCH-t, amely ajánlat bankkártya formátumban, a rendszer egyszerűsítésével, szélesebb felhasználási lehetőséget, szélesebb elfogadói hálózatot biztosítva „kezelné” a problémát. A kafetéria negatív változásai és a rendszer tapasztalatai alapján és letisztulása után az RCH jövőre hajlandó – szakszervezetekkel egyeztetett javaslat alapján – bevezetni a lakáscélú hiteltörlesztés támogatást a VBKJ-ban.

A VSZ részéről elmondtuk, hogy bizony megjelent a létszámhiány és jó lenne elkerülni ennek terjedését. A piaci medián megcélzása jól hangzik, csak mit kezdünk ezzel a hangzatos jelszóval, ha még tíz év múlva (mint az elmúlt években) is csak cél lesz és nem elért eredmény? A tárgyalások során rendezni kívánjuk az inkább éjszakai műszakokra áttolódott vezénylések kompenzációját, a munkakörükre egészségügyileg alkalmatlanná váltak programjának kidolgozását, a bérfeszültségek további csökkentését, a munkaszerződések kirendeltségek területének megnövekedésével összefüggő kérdéseket is.

„Nem a pénz számít, a boldogság!” – mondta az egyik szakszervezet képviselője a VÉT-en. A téma ennél élesebb megvitatását október 27-én folytatjuk, ahol várható, hogy az új CFO Roman Kotier és Kovács Imre CEO is jelen lesz.

 

Helyzetkép

Tudjuk, hogy a kollégák elvárása szerint az utóbbi évek bérfejlesztéseinél magasabb emelésre van szükség. Az elvárás érthető. A mai hazai politikai-gazdasági helyzet kedvező hatással lehet minderre. Az országban már mindenhol jelentkezik a munkaerőhiány, az alacsony béreket már versenyhátrányként és nem versenyelőnyként aposztrofálják egyesek. Az ennek orvoslására szolgáló (elsősorban) minimálbéremelés, (szintén elsősorban munkáltatói) járulékcsökkentés, esetleg SZJA csökkentés mind segítene az RCH-ban dolgozók helyzetén is.

Azonban az RCH működési piacán nem rózsás a helyzet. Kovács Imre a következőkről tájékoztatta az RCH Felügyelőbizottságát az október 12-i ülésén:

A piaci helyzet hasonlít a 2009-es válságidőszakhoz: vas és acél válság, autópálya-építések nincsenek, orosz-ukrán konfliktus, gabona fuvarozás elmaradt, olcsó szlovén fa miatt elkerül minket a fa fuvarozás. Ahhoz, hogy a magyar számviteli szabályok szerint is eredményesek legyünk 4-5 millió eurós IFRS (nyugati számviteli szabály) szerinti üzemi eredmény kellene.

A magyar állam tulajdonrész szerzés még mindig napirenden van. Kern úr – immár kancellárként is – szívügyén viseli az ügyet, és itthon is vannak támogatói. A cégértéket stabilizálná, a piaci részesedést növelné ez a lépés. A megoldás a GYSEV Cargo beolvadása lehetne.

Idén sajnos csak a kevésbé jó fuvarok (pl. a kombinált fuvarozás) növekszenek, de a CEO (reményei) szerint jövőre belefulladhatunk a munkába, ha beindulnak az állami beruházások. Hamarosan realizálódhat a Dunaferrel kötendő megállapodás, amelynek eredményeként a vasmű a jelenlegi évi kb. egy millió tonna legalább dupláját is fuvarozhatja Záhonyon keresztül.

Folyik az ÖBB munkavállalói véleményfelmérés

Javasoljuk a kollégáknak, hogy minél többen, őszintén kitöltve küldjék vissza – postai vagy elektronikus úton – az íveket. A 25. pontban saját szavakkal is meg lehet fogalmazni az egyéni vagy általános gondokat, problémákat, felvetéseket, amelynek kihasználására különösen biztatjuk kollégáinkat.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.