2017. 05. 12. 18:42

Komoly problémák a forgalmi szolgálattevőknél

Teljesen átalakult a korábban tisztán forgalomszabályozást végző kollégák feladatköre, új feladatok hárulnak rájuk, nőtt a terhelésük. Az informatikai fejlesztések nem könnyítik a munkájukat, hanem éppen ellenkezőleg. A VSZ ezt nem nézheti, nem is nézte tétlenül.

A Vasutasok Szakszervezete figyelemmel kíséri tagjai munkakörülményeinek alakulását. Így van ez a forgalmi szolgálattevők esetében is, akiknél az elmúlt időszak informatikai fejlesztéseinek következtében jelentősen megváltoztak a munkavégzés körülményei. A forgalmi irodákba számítógépes munkahelyeket alakítottak ki, megjelentek az elektronikus biztosítóberendezések, Rk kapuk, hőnfutásjelzők, GSMR és a különböző számítógépes irányítási rendszerek.  

Az eredetileg tisztán forgalomszabályozást végző kollégáink feladatai teljes mértékben átalakultak, a tevékenységeik kibővültek, nagymértékben növelve a munkavállalókat érő terheléseket, szervezetük igénybevételét. Az informatikai fejlesztések során sajnos nem érvényesítették a munkahelyek kialakításának ergonómiai követelményeit, sok esetben a kifejlesztett szoftverek sem a felhasználó munkavégzését segítik. 

Egy eltűnt vizsgálati eredmény 

A képernyős munkavégzés tárgyában tartott ellenőrzéseink és helyszíni vizsgálatok rámutattak a helyzet tarthatatlanságára, ezért 2015-ben a VSZ elnöke a MÁV felügyelőbizottsági ülésen kezdeményezte a munkavállalók leterheltségének átfogó vizsgálatát, ezek eredményeképpen pedig egy megelőzési koncepció kidolgozását követelte a munkáltatótól. Sajnos az első, a belső ellenőrzés által elkészített vizsgálati eredmény soha nem került napvilágra.  

Részben átvállalva a munkáltató kötelezettségeit, az Országos Tisztiorvosi Hivatallal közösen elkészíttettük Kőbánya-Kispest állomás forgalmi szolgálattevőinek igénybevétel-vizsgálatát. A vizsgálati eredmények megerősítették a gyanúnkat: a munkavállalókat munkavégzésük során jelentős terhelés, és igénybevétel éri, amelynek megelőzésére munkáltatói intézkedések szükségesek. 

Belső vizsgálati eredmények hiányában újra felszólítottuk a munkáltatót a képernyős munkahelyek ismételt kockázatfelmérésére, amelynek eredményeként elkezdődött a forgalmi szolgálattevők pszichoszociális és munkabiztonsági szempontú analízise. A vizsgálat jelenleg is tart, az eredmény májusban, lapunk megjelenése után várható. 

Veszélyes helyzetek 

Az új beruházások során is sok hiányosságot tapasztaltunk. Számos, nem a jogszabályoknak megfelelő helyzetet tártunk fel, amelyek a mai napig veszélyeztetik az ott szolgálatot teljesítő munkavállalók egészségét. Több érdekvédelmi kezdeményezést fogalmaztunk meg, melyben felhívtuk a munkáltató figyelmét megállapodásokban vállalt kötelezettségeinek betartására. 

Ezzel párhuzamosan a munkahelyek kialakításával, az olykor indokolatlanul sok monitor telepítésével, elhelyezésével kapcsolatosan a foglalkozás-egészségügyi szolgálat vezetőjétől kértünk állásfoglalást. Sajnos a válasz megerősítette feltevéseinket, mert a szolgálat is problémásnak látja a kialakult helyzetet. A többmonitoros munkahelyek szerintük is meghaladják a képernyős munkahelyekre vonatkozó követelményeket. 

Kevesebb monitort! 

Ugyanezen problémákat Veszprémi László vezérigazgató-helyettesnél is felvetettük. A találkozók során egyetértettünk abban, hogy a monitorok számát csökkenteni kell, amelyet most még sok esetben az új informatikai rendszerek garanciális időszaka akadályoz. A szoftverfejlesztők eddig csak saját külön eszközeiken voltak hajlandóak az új alkalmazásokat elindítani. A monitorok számának jövőbeli csökkentésében, méretének, felbontásának, megjelenítésének egységesítésében a vezérigazgató-helyettes elkötelezettséget mutatott, jelezve az illetékes szakszolgálat egyetértését is ebben. A jelenleg tapasztalható problémák elkerülése érdekében változtatni kell a tenderek kiírásában is. 

Reméljük, hogy a folyamat érdemben beindul és minőségi változást fog eredményezni. 

Az előírások és a valóság 

A munkavédelem terén régi hiányosság, hogy a kiviteli tervek elkészítésekor nem biztosított a munkavédelmi képviselők részvételi és javaslattételi jogának gyakorlása. A VSZ ezért egyeztetést folytatott a MÁV Zrt. Infrastruktúra Fejlesztési Igazgatóság munkatársaival. Az egyeztetésen felhívtuk a figyelmet erre a problémára, valamint elmondtuk, hogy ebben véljük felfedezni a beruházások során tapasztalt hiányosságok (nem megfelelő ergonómiai és munkavédelmi követelmények) okait is. 

A munkáltatói oldal képviselői is elismerték, hogy ők is találkoznak dühítő problémákkal és jogosnak tartják a VSZ felvetését. Úgy tapasztalják, hogy a beruházások során az első áldozat az ingatlan, ezért történnek meg a felvetett problémák. A megoldás irányába az első lépés az lehetne, ha a 2018-19-es beruházási program összeállítása után, annak tartalmáról, részleteiről konzultációt tartanának az érintett felek. Az Infrastruktúra Fejlesztési Igazgatóság érezve a problémákat maga is tervezési irányelvek elkészítésén dolgozik, amelynek kimunkálásában, véglegesítésében is részt vehetne a munkavédelmi érdekképviselet. 

A jövő konkrét beruházásai, fejlesztései, átépítései során az adott helyszínre vonatkozó tervezési program készítésekor lesz szükség az együttműködésre, amelynek a részleteit ki kell dolgozni. Ebben a KMVB koordinálása mellett a helyi munkavédelmi bizottságok, képviselők szerepe fog előtérbe kerülni. 

A legközelebb Püspökladányban és Törökszentmiklóson tervezett átépítés egy mintája lehetne az együttműködés kidolgozásának.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.