Elsőként az idén és jövőre várható átszervezésekkel kapcsolatban kérdeztük Dr Tura Szvetlánát, a MÁV Személyszállítási Zrt HR vezetőjét. A főigazgató asszony válaszként elmondta, hogy a kisműhelyek kiszervezése biztosan meg fog valósulni október elsejével. Az is részvényesi elvárás, - fogalmazott, -hogy a MÁV Személyszállítási Zrt területi felosztása igazodjon a MÁV Pályavasúti Zrt.-nél meglévőhöz, azaz három, legfeljebb négy igazgatóság jöjjön létre. Emiatt, még ebben az évben, biztosan további SZMSZ módosításokra lesz szükség.
Közbevetésünkre reagálva elmondta, hogy az értékesítés átszervezését követően, július elsejétől nem fognak a három kialakított régióra külön Helyi Függelékeket kötni, hanem egy összevont, egységes KSZ Függeléket kívánnak majd bevezetni.
A Vasutasok Szakszervezetének nevében javaslatot tettünk a 2020. évi bérintézkedésről szóló 8731/2020/MAV számú megállapodás IV. pontja szerinti „a szolgálati idő elismerése” juttatás intézményének jövőbeni fenntartására, illetve a Kollektív Szerződés 5. számú mellékletében szabályozott jutalékrendszer felülvizsgálatára, mivel az online értékesítési csatornák szerepének dinamikus növekedése miatt, folyamatosan csökken a személyes értékesítés után járó jutalék, egyes fix elemek, így az IC jutalék összege pedig jelentősen veszítettek mára a reálértékükből. A munkáltató nyitott a kérdések komplex megtárgyalására.
A Budapest Keleti utazói pihenőhelyiségbe plusz ventilátorokat, valamint hűtött ívóvíz biztosítását kértük. A munkáltató ígéretet tett, hogy pár napon belül kihelyezi a kért plusz ventilátorokat, de kérte, hogy azokra vigyázzunk is, mert sajnos több is eltűnt a korábban odavitt eszközökből. Arról is gondoskodni fog a munkáltató, hogy a helységben folyamatosan legyen biztosítva ásványíz, amivel fel lehet mindig tölteni a hűtőt.
További felvetéseink között szerepelt az autóbuszos főigazgatósághoz tartozó járművezetők ásványvízellátásának, illetve az orvosi alkalmassági vizsgálaton történő részvételük elszámolásának kérdése.
A munkáltató nevében Dr Kiss Veronika munkajogi vezető válaszolt, aki kifejtette, hogy nincs egységes előírás az ivóvízzel történő ellátásra, az adott területre vonatkozó Munkavédelmi Szabályzatot kell figyelembe venni.
Az orvosi vizsgálatokon és oktatásokon történő részvétel díjazási módjára egy átfogó anyag készül, amely egységesíteni fogja – várhatóan 4 óra időtartamban- az elszámolható időt az utazói és fenntartásban foglalkoztatott munkavállalók esetében.
A járműbiztosítási igazgatóságokon problémát jeleztek a kollégák a nyújtott nappalos munkarendűek éjszakai foglalkoztatásának elrendelésével és díjazásával kapcsolatban. A munkáltató álláspontja szerint a jogszerű eljárás az, ha az éjszakás szolgálatot rendkívüli munkavégzésként számolják el, 10%-os műszakpótlékkal. Az ettől eltérő foglalkoztatás, díjazás nem jogszerű, azt vizsgálni fogják.
Több tagtársunk személyes ügyében is kértük a munkáltató közbenjárását, aki valamennyi esetben vállalta, hogy ahol lehetséges, próbál megoldást találni az adott problémára, és írásban is tájékoztatni fogja a Vasutasok Szakszervezetét.