2015. 05. 28. 00:00

MÁV-START VÉT 2015.05.28

A munkáltató 2015. május 28-ra hívta össze a MÁV-START Zrt. Érdekegyeztető Tanácsát, melynek előzetesen megjelölt napirendi pontjai: a kollektív szerződés módosítása, az Együttműködési Megállapodás és az Egészségmegőrző Program 2015.október 1-2016. június 30-ig tartó működtetése során biztosított munkavégzési kötelezettség alóli mentesülésről szóló megállapodás megkötése.

Az ülésen a felek először az Együttműködési Megállapodásról egyeztettek. A munkáltató előzetesen megküldte a megállapodás tervezetét, amelynek véleményezése során kétszer is jeleztük, hogy elvárjuk a tartalmi egyezést a MÁV Zrt.-nél megkötött megállapodáséval. Végül a munkáltató eleget tett ennek a kérésünknek, így a munkáltató és a kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezetek között – a többi szakszervezet egyetértése mellett - aláírásra került a MÁV-START Zrt. Együttműködési Megállapodása.

(Az aláírt példányok jelenleg még a munkáltatónál vannak, ezért a mellékletben egyelőre annak aláírás nélküli verziója olvasható.)

A következő téma az Egészségmegőrző Program volt.

A munkáltató a fent említett időszakra vonatkozóan a korábbiaktól eltérő, új elemet kívánt beemelni a Programba. E szerint a 2014. december 31-ig korkedvezményesnek minősülő munkakörökben foglalkoztatottak részére, 5 munkanap fizetett távollétet biztosítanának a Programban való részvétel során. Ennek fedezetéül a korkedvezményes biztosítási járulék fizetése alóli mentesülés következtében bekövetkezett megtakarítás szolgálna.

Meleg János, a VSZ elnöke elmondta, hogy szakszervezetünk több mint egy éve minden VÉT ülésen – amikor a Program szóba került – javasolta, hogy a Programban résztvevők számára a munkáltató biztosítson legalább két munkanap fizetett távollétet, akárcsak a MÁV Zrt.

Nem tartja helyesnek, hogy a korkedvezményes nyugdíj kiváltására szolgáló intézkedéseket a munkáltató így keveri bele a Programba. Ennek két oka is van:

Az egyik az, hogy az év végi tárgyalások során, csoportszintű ígéret hangzott el arra vonatkozóan, hogy a fenti biztosítási járulékból származó megtakarítás legoptimálisabb – az ebben érintettek körére vonatkozó - felhasználásáról a szakszervezetekkel közösen dolgoznak ki végrehajtási programot. Most úgy tűnik, mintha a teljes Startos megtakarítás erre az 5 nap távollétre kerülne felhasználásra, holott ez csak annak 1/5-e.

Hol tartanak az egyeztetések a munkáltatók és a tulajdonost képviselő minisztérium között?

A másik ok pedig az, hogy hosszan sorolhatnánk azokat a munkaköröket, amelyek talán hasonló elbírálást érdemeltek volna, azonban a rendelet elavultsága, majd megszűnése okán már nem kerülhettek be a jogosultsági körbe. Azt tartanánk tisztességesnek, ha a nem korkedvezményes, de a részvételre jogosult munkakörökben dolgozó munkavállalók is kapnának minimum két nap fizetett távollétet a Programban való részvétel ösztönzése céljából.

A munkáltató válaszában elmondta, hogy a két nap megadásával nem számoltak, ezért erre vonatkozóan meg kell vizsgálniuk a lehetőségeket. Valószínűsítették, hogy ha ez bekerül a Programba, akkor a jogosult munkakörök számát csökkenteni szükséges.

A korábban korkedvezményes munkaköröket betöltők részére adott 5 nap tekintetében is újragondolják a lehetőségeket és erről a szakszervezetekkel külön egyeztetnek még.

A szakszervezetek arra kérték a vezetést, hogy ez ügyben a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával is egyeztessenek és a minisztérium felé már egy munkáltatói-szakszervezeti közös álláspontot képviseljünk.

A 2016-ra vonatkozó Egészségmegőrző Programról a fentiekre tekintettel nem született megegyezés.

Nem született megegyezés a harmadik napirendi pontként tárgyalt kollektív szerződés-módosításról sem, ugyanis a munkáltató és a MOSZ, valamint VDSZSZ között egy-egy pont tekintetében most sem sikerült egységes álláspontra jutni. Új javaslattal állt elő az MTSZSZ, amit viszont a munkáltató utasított el.

A VSZ elnöke felhívta a felek figyelmét arra, hogy nem tudjuk támogatni az újabb és újabb javaslatok felbukkanását, különösen úgy, hogy erről a módosítási csomagról már többször is egyeztettünk és abban elvi megegyezés született. Annak sem örülünk, hogy a munkáltató a megegyezés szerinti szövegrészeket utólag másként módosítja és tárja az érintett szakszervezet elé, hiszen a kérdéses témakör így új értelmezést nyer, ezzel pedig újabb konfliktust szül.

Ez a módosítási javaslat meghatározott témakörök csoportosult és nagyon jó lenne végre megállapodásra jutni, hiszen rengeteg jelenleg is aktuális vitás helyzetre tehetne pontot. Pl.: munkarendváltás, változó munkavégzési helyeken az eltérő munkarendek kérdésköre, kocsivizsgálók kapcsolási pótléka, a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatott munkavállalók szombat-vasárnapi (rendes/rendkívüli munkavégzés) munkavégzése kapcsán kialakult vita.

A KSZ módosításról további egyeztetések folynak.

A napirend utáni felvetések sorában Fridrich Imre Start Ügyvivő tájékoztatta a jelenlévőket arról, hogy márciusban a munkáltató és a MOSZ között külön megállapodás született a mozdonyvezetők foglalkoztatásával kapcsolatban (pl. a laktanyai körülményekről), amely megállapodáshoz munkaköri lista is tartozik.

A VSZ felháborítónak tartja, hogy egy olyan kérdésben, amely hálózati szintű és több szakmacsoportot is érint, a többi szakszervezet tájékoztatása és bevonása nélkül születik megállapodás.

A VSZ és VDSZSZ az ülésen konzultációt kezdeményezett ez ügyben, melyre június 10-én kerül majd sor.

Vasutasok Szakszervezete


Hírnök innen tölthető le.

 

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.