2022. 08. 17. 13:56

START-os problémák egy csokorban

Mostanság jó pár ügy merült fel a MÁV-START Zrt. háza táján, amiben a munkáltató intézkedését kértük.

A munkavállalóktól több esetben kapott információk alapján indokolatlan panaszok miatt kerül sor jegyvizsgálók, illetve pénztárosok meghallgatására (vonatkésés, utaspanasz) és felelősségre vonásukra. Szakszervezetünk megítélése szerint a beérkezett panaszok megvizsgálása előtt a munkáltatónak rendelkezésre állnak az eseményjelentő lapi jelentések, melyekből tájékozódhat, így gyakran feleslegessé válhat az érintett munkavállaló meghallgatása.

Eltéresek alapvizsgára kötelezett munkavállalók esetében július hónapban a KSZ 39.§ alapján történt az elszámolás vezénylés (6 óra), majd a munkáltatói ajánlás szerint augusztus hónaptól már csak 4 óra (nem a KSZ 39.§ alapján történik az elszámolás). Szakszervezetünk ezt az intézkedést aggályosnak tartja, továbbá indokolatlan feszültséget gerjeszt a munkavállalók között. Az állásfoglalás kiadása előtt vizsgázó munkavállalóknak 6 óra lett elszámolva, míg az állásfoglalás után vizsgázóknak csupán 4 óra lett elszámolva (ugyanazért a tevékenységért). Kérjük, hogy a munkáltató ismét 6 órát számoljon el.

Több – a saját gépjárművel munkába járó - munkavállalónk jelezte, hogy arról a településről, ahonnan a munkába járása történik, ott sajnos üzemanyag ellátási problémák merültek fel. Ezért a saját gépkocsival történő munkába járásuk nem megoldható. Kértük a munkáltatót, hogy vizsgálja meg a problémát és a szükséges intézkedést hozza meg.

Tagjainktól kapott információk alapján TSZVI Szeged, Békéscsaba Telepállomáson 2022. 08. 01-től pilot jelleggel elindult a jegyvizsgálói teljesítményösztönző rendszer, ezzel kapcsolatosan konzultációt kezdeményeztünk. Mert a munkáltató nem tartotta be a MÁV-START KSZ 10.§ (nem küldte meg a tervezetet előzetes véleményezésre a szakszervezetek részére).

Az anyagból kiderül, hogy a munkáltató csak egy szakszervezettel folytatott egyeztetést és ebben a témában szinte átadta ennek a szakszervezetnek a „munkáltatói jogokat”.  Az effajta munkáltatói intézkedés a munkaügyi kapcsolatok megromlásához vezet.

Szakszervezetünk is többször szorgalmazta, hogy azon munkavállalók, akik hajlandóak többet tenni a személyszállítási szolgáltatásokért, azok kapjanak anyagi elismerést, ezért is támogattuk a 8,4 órás foglakoztatást. Viszont a kiadott anyag számtalan szakmai hibát tartalmaz, egyértelműen a munkavállalók kizsákmányolására törekszik (lehet, hogy a többi szakszervezet várható tiltakozása okán nem lett megküldve nekik az anyag?)

Felkértük a munkáltatót hogy vonja vissza a rendelkezést és a szakszervezetünkkel történt konzultáció után, a szakmailag javított anyagot a KSZ-t aláíró szakszervezetek részére megküldeni.

 

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.