Szakszervezetünk már a konzultációt megelőzően írásban leszögezte: nem támogat olyan vállalaton belüli átszervezéseket, amely a munkavállalók számára előnytelen változásokkal járhat.
A főigazgató asszony ismertette, hogy az ÉKM részéről elvárt cél a hatékonyságjavulás elérése. Emiatt is szükséges az értékesítési rendszer átalakítása.
A jelenlegi értékesítési működtetés, mely hat Vasúti Területi Személyszállítási és Vontatási Igazgatóságra osztja szét a feladatokat nem követi a hálózati változásokat, aránytalan eloszlású, nem segíti a létszám átmozgatását, vezénylési nehézségeket okoz a hálózati optimum teljesítésének elérésében – erről már Laskay Lóránt Szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettes beszélt. - A közös tarifatermék-reform, az egységes díjszabás konszolidációja megtörtént, amelyet követett a vállalati integráció. Ebből adódik, hogy a teljes pénztári tevékenységeket a MÁV Személyszállítás Zrt.-én belül, -országos lefedettséggel-, egységesíteni kell, egy irányítás alá kell vonni. A létrejövő 27 értékesítési pont kezelhetőbb irányítást, rugalmasabb átjárhatóságot, azonos tudásszint kialakítását jelenti majd a jegypénztárosoknál, valamint az üzemeltetési feladatok terén.
A kiegyenlített területi megoszlástól hatékonyság javulást várnak a szolgálati helyek és a létszám tekintetében, a szomszédos vármegyék közötti egységes irányítás pedig lehetőséget ad az adott értékesítéshez tartozó munkacsoportok, munkafeladatok szükség szerinti átcsoportosítására, átirányítására.
A változás létszámcsökkenéssel nem fog járni, mindenki munkájára ott van szükség, ahol dolgozik. A munkáltatói jogkörgyakorló személyében egyelőre még nem született döntés.
A pénztárakat érintő főbb változás:
Az Értékesítési főigazgatóság alatt működő Személyes és partneri értékesítési szervezet ezentúl igazgatóság lesz, és ehhez az igazgatósághoz kerül át a teljes értékesítési terület. Ezen igazgatóságon belül létrejön az Operatív személyes és partneri értékesítés, ez alá tartozik majd az Értékesítés Utascentrum koordináció és az Értékesítés pénztári koordináció. A Működéstámogatási Igazgatóságon belül pedig létrejön egy Pótdíj követeléskezelés szervezet, melyhez az Ügyfélszolgálattól kerül átvételre körülbelül 10-15 fő.
Nem csak az értékesítési területen jelent változást az új SZMSZ: a szervezeti átalakítás keretében egyes feladatok belső átcsoportosításra kerülnek, megszűntetnek vagy létrehoznak, helyenként átneveznek bizonyos szervezeteket, például a HÉV-nél, a Jognál és az autóbuszos területen.
A szervezeti átalakítás összességében többletlétszámot nem eredményez, a módosítás a MÁV Személyszállítási Zrt. üzleti tervében meghatározott sarokszámok betartása mellett történik. Az egyes szervezetek közötti áthelyezésre kerülő munkavállalói létszám társasági szinten nagyságrendileg 1.300 fő.
A vállalat további átalakítását célzó újabb SZMSZ módosítás idén októberben várható.
Szakszervezetünk folyamatosan figyelemmel kíséri az átalakításokat, és a szervezeti átszervezésekben érintett munkavállalóink érdekében minden esetben tájékoztatást kérünk a munkáltatótól, melyet tagjaink felé is továbbítani fogunk.