2020. 02. 25. 09:52

Kollektív, vagy nem...

A VSZ Cargo Szakmai Képviselet Intézőbizottsága 2020. február 17-i ülésén értékelte az RCH-nál folytatott bértárgyalásokat. A Testület megállapította, hogy a munkáltató 5%-os bérajánlata nem fogadható el.

A munkáltató jelezte, hogy a bérfejlesztésre vonatkozó javaslatát, amennyiben ez nem fogadható az érdekképviseletek részéről, kész egyoldalúan is bevezetni.

A VSZ Elnöksége 2020. február 19-i ülésén elemezte a MÁV Csoportnál és az RCH-nál kialakult helyzetet és felhatalmazta a VSZ elnökét, hogy a vállalatoknál – amennyiben lehetséges a többi szakszervezettel közösen – indítson kollektív munkaügyi vitát.

Időközben napvilágot látott az az információ, hogy a VDSZSZ csak a tagjaira vonatkozóan készül munkaszerződés módosításokat (egyéni bérmegállapodásokat) kötni az RCH-nál. Ezt az ötletet természetesen tagszervezésre kívánják kihasználni. Szomorú, ha ez ilyen módon sikerülni fog. Éppen ezért, mielőtt a munkavállalók, esetleg a VSZ tagjai is becsapódnának, néhány dolgot tisztázzunk.

Előszöris, ez – hozzátesszük, sajnos – nem fog menni.

A szakszervezet, az Mt. felhatalmazása alapján, saját jogán jogosult a tagjait (illetve közvetett módon, ugyancsak törvényi rendelkezés szerint nem tagjait) képviselni és ahol ezt megteheti, az a kollektív tárgyalás. Ez a kollektív alku intézményének lényege.

Mit jelent ez? Azt, hogy a VDSZSZ által kiadott felhatalmazás/meghatalmazás a kollektív alku keretei között értelmezhetetlen!

A részükre kiállított felhatalmazást kizárólag az adott személyre vonatkozó, egyéni béralku során lehetne „használni”, de ez a lépés egy KSZ-t kötő szakszervezet részéről, egy folyamatban lévő bértárgyalás keretében megint csak értelmezhetetlen és érthetetlen!

Arról nem is beszélve, hogy ha a szakszervezet ezzel arra is utal, hogy nem kíván kollektív megállapodást kötni a bérfejlesztésről, azzal nem csak a saját, de a többi szakszervezet tárgyalási pozícióját is csökkenti, arról nem is beszélve, hogy így számára a kollektív munkaügyi vita (vele együtt a sztrájk) lehetősége kizárt. Ezt józan megfontolásból egy szakszervezet sem akarhatja.

Kollektív megállapodás szükséges. A kollektíva viszont nem csak a szakszervezeti tagok közössége. Ezt „sózta ránk” a hazai törvények rendszere.

Tudjuk, hogy sokan beleszólnak a pálya széléről. Ők a potyautasok, akik azt hiszik, hogy becsületes dolog a kollektíva tagjaként csak élvezni az előnyöket, de annak eléréséhez nem tenni hozzá.

Tudjuk, hogy egyre szemtelenebbek.

Tegyél róla, hogy egyre kevesebben legyenek! Ne kívülről kritizáljanak.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.