2016. 04. 13. 19:50

Ülésezett az Rail Cargo Hungaria Vállalati Érdekegyeztető Tanácsa

2016. április 13-án, a VSZ által kezdeményezett VÉT-en a munkáltató részéről jelen volt Vincze Teodóra, Simon Ferenc, Benyus Julianna, Horváth Ottó és Kovács Imre.

Először a húsvéti üzemszünet miatti vezénylési anomáliákkal foglalkoztunk. Horváth Ottó üzemeltetési igazgató elmondta, hogy hibáztak abban, hogy nem időben adták ki az üzemszüneti rendelkezést. Ezért, ha van, akit ebben az esetben nem szabályosan vezényeltek át, akkor azt jelezni kell, de ő nem tud ilyenről.

A VSZ részéről elmondtuk, hogy a célunk a hasonló helyzeteket jövőbeli elkerülése. A munkáltató a vezénylések elkészítésének idejére készüljön fel az ünnepek körüli üzemszünetekre, elkerülve ezzel a munkavállalókkal szemben – az ünnepnapokra kiadott és utólag módosított, visszavont vezénylések miatt – méltatlan és egyes esetekben szabálytalan helyzeteket.

Az igazgató elmondta, hogy a jövőben el kívánják kerülni ezt és ennek tükrében már a Pünkösdre készülnek, ahol hasonló üzemszüneti rendelkezés várható, mint Húsvétkor volt.

Második napirendként a folyamatban lévő projektek problémái kerültek terítékre. Ismeretes, hogy a Társaság létszámintézkedéseket nem tervez, de a már megkezdett és folyamatban lévő projektek lezárását, hatékonyságot növelő eredményeinek kiaknázását meg kívánja valósítani. Ennek – ismereteink szerint első – „eredményei” és ezzel együtt problémái Hodos szolgálati helyen jelentkeznek. Májustól az operátori tevékenység megszűnik Hodoson, de a változásban érintettek továbbfoglalkoztatásának feltételeiről nem kapunk érdemi tájékoztatást.

Horváth Ottó elmondta, hogy a szerviz center projekt zárásának határideje 2016. december 31. A tevékenység racionalizálás konkrét létszámadatainak tervei még nem álltak össze. Amint ezek körvonalazódnak szakszervezeti egyeztetésen is előterjesztik az adatokat.

A VSZ részéről elmondtuk, hogy lassítani szükséges a projekteket. Ha a középtávú megállapodás létszámmal kapcsolatos vállalásai miatt úgysem lehet a létszámokhoz nyúlni, akkor nincs értelme meglépni a projektek hatékonysági intézkedéseit és ezzel belső munkanélküliséget létrehozni illetve a tevékenységeket ténylegesen végzők esetében a leterheltséget tovább növelni. A szerviz center tevékenység értékelésével kapcsolatban azt érzékeljük, hogy a ténylegesen végzett tevékenységek jelentős része nincs figyelembe véve, ezért a témával kapcsolatosan konzultációt kezdeményeztünk. Célunk tisztázni, hogy az operátorok által végzett minden tevékenység megfelelő módon számításba legyen véve, amikor a mutatók kiszámításra kerülnek.

Harmadik témaként azt vetettük fel, hogy az árufuvarozási kirendeltségek határainak módosítása, kirendeltségek összevonása miatti egyes munkaszerződések esetében feszültségforrást eredményeztek. Ahol a munkaszerződés a korábbi kirendeltség területére vonatkozott és az új kirendeltség területe – adott esetben megyényi területekkel is – bővült, ott a korábbi telephelyen kívüli munkavégzés feltételei nem kívánt mértékben módosultak.

Horváth Ottó és Vincze Teodóra elmondta, hogy a jelenlegi szerződések nem megfelelőek, ezért azokat hálózati szinten átvizsgálják és ennek eredményeként módosításokra tesznek majd javaslatot, amelyeket a szakszervezetekkel előzetesen egyeztetni kívánnak. Amennyiben a jelenlegi szerződések alapján konkrét problémákat jelentkeznek, azokat jelezzük a munkáltatónak.

Kovács Imre vezérigazgató a fenti napirendek tárgyalása után csatlakozott az érdekegyeztetéshez. Tájékoztatóját azzal kezdte, hogy pozitívan értékeli Mosóczi László államtitkár-helyettesi kinevezését, hiszen ezzel vasutas szakember került a „közlekedési kormányzat” élére.  Elmondta, hogy most kezdődik az év végén lejáró vontatási szerződés tárgyalása a MÁV-START-tal, ami nem a legjobb időpontban történik, amikor is az egyeztetéseket a készenlét körüli pénzügyi problémák terhelhetik. Az RCA első hónapjai nem jól sikerültek. 7 millió euro veszteséget termeltek, a forgalmak 8-10%-al estek vissza. A teljesítmények egész Európában visszaesést mutatnak, az RCH is 2-3%-al kevesebbet fuvarozott, de ezt az év végéig lehet korrigálni. Az RCC viszont jól teljesít, ezt pedig Budapestről irányítják. Jönnek új üzletek is, ilyen a dunaújvárosi cseh szén, amit eddig az AWT szállított, és a román irány is erősödött. A kocsiparkot is optimalizálja a vállalat, bérelt kocsik visszaadásával kb. 2 millió euró megtakarítás várható. A Magyar Cukorral is sikerült megállapodni, a következő répaszezon kb. 600 ezer tonnás fuvar lesz. Záhonyban is örvendetes forgalom növekedés tapasztalható a múlt évihez képest. A csapi átrakás növekedése azonban kockázatokat rejt, mert ezzel munkát vesznek el a záhonyiaktól. Algyő és Tiszaújváros belső vasútüzemi tevékenység átvételének lehetőségéről tárgyalások folynak.

A VSZ részéről a vezérigazgató úrnak is elmondtuk, hogy a projektek sebességét lassítani kell, kapkodni nem szabad, nincs nyomás rajtunk létszámcsökkentés terén. A projektek során esetlegesen felszabaduló létszámnak pedig mindenképpen értelmes tevékenységet kell találni. Amennyiben ez nem valósítható meg, akkor pedig a korábbi programok megnyitását kell meglépni és az életkorban érintetteken kell elsősorban segíteni.

Kovács Imre elismerte, hogy nem kell sietni, de visszavonni vagy leállítani sem lehet a projekteket. A foglalkoztatási megállapodás betartása mellett kell előre haladni.            

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.