2020. 07. 03. 07:15

Rendhagyó egyezetés a vasútvonalakról

A mellékvonalak elsorvasztása helyett a korszerűsítés mellett érveltek a megjelentek – a városvezetés, helyi lakosok, néhány egykori vasutas, a Közlekedő Tömeg és a Vasutasok Szakszervezete - a július 2-án rendezett lakossági fórumon Szentesen. A rendezvényen a járatritkításokért felelős meghívott minisztériumi illetékesek nem jelentek meg. Így nem kellett megindokolniuk az egyértelműen rossz döntésüket, nem voltak kénytelenek szembesülni sem az elégedetlen helyi lakosokkal, s a vasutasok kényelmetlen, ám logikus kérdéseikre sem kellett válaszolniuk. Pedig kérdések és a megtartás mellett szóló érvek is voltak bőven, az egyiket éppen Meleg Jánostól, a Vasutasok Szakszervezetének elnökétől hallhatták a megjelentek.

Tucatnyi csalódott helyi lakos, néhány lelkes és hozzáértő nyugdíjas vasutas, bátor, az ügyért kiállni képes – és hajlandó – városvezetés, a tiltakozó megmozdulásokat segíteni kész Vasutasok Szakszervezete. Nagyjából így foglalhatnánk össze annak a sajtó számára is nyilvános lakossági fórummal egybekötött érdekegyeztető tárgyalásnak a közönségét, amelyet a júniusban bevezetett vasúti járatritkítások elleni  tiltakozásul szervezett Szentes polgármestere, Szabó Zoltán Ferenc.  A megjelentek között egységes vélemény alakult ki: hibás döntés, hogy a városból négy irányba induló vonalak közül hármon lényegében megszüntették a személyszállítást. A megjelentek számos érvet felsorakoztattak a vasúti közlekedés mellett, ám sajnos mindezt éppen csak azoknak nem tudták elmondani, akik tehetnének is az ügyért valamit, hiszen az előkészítő folyamatban is aktívan részt vettek.

A szervezők, élükön a polgármesterrel meghívták, de nem jött el: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter, Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, Fónagy János nemzeti vagyonnal kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkár, Bálint Attila, a Közlekedéstudományi Intézet Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóságának vezetője és Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója. Ő egyébként levélben személyes találkozóra invitálta a polgármestert.

Bezárás helyett

Szabó Zoltán Ferenc felsorolta a városnak a vonalak megtartása mellett összegyűjtött érveit, amelyek közül kiemelte a kényelmi és biztonsági szempontokat:

- a vonat utastere az autóbuszokénál tágasabb, kényelmesebb, így az utazási időt hasznosabban, akár munkavégzéssel lehet eltölteni;

- a vasúti járműveken lehet kerékpárt szállítani, és mellékhelyiség is rendelkezésre áll;

- a személyi sérüléssel járó vasúti balesetek száma töredéke a közúton bekövetkező hasonló eseményekének.

Az önkormányzat azonban nemcsak tiltakozik az érintett vasútvonalak bezárása ellen, hanem szakmailag megalapozott javaslata is van arra, hogyan kellene fejleszteni, s megtartani azokat. Ezek többsége megegyezik a Vasutasok Szakszervezete javaslatival is, amelyeket Meleg János elnök ismertetett a jelenlévőkkel. A beszámolójából az is kiderült, hogy a VSZ mennyire nem ért egyet a vonalak megszüntetésével. Az természetes, hogy a vasutasok ragaszkodnak ehhez az ágazathoz, ám a megtartás mellett nemcsak érzelmi, hanem az utasok érdekeit szolgáló, sőt a vállalatot érintő gazdasági érveik is vannak – mondta az elnök. A szakszervezet szerint azonban teljesen egyértelmű, hogy egyedül hiába érvelnek a megtartás és fejlesztés mellett egészen addig, amíg valahogy nem dől el a politikai csata, amely most éppen a vasúti vonalak megszüntetése körül – vagy éppen amiatt – folyik.  

Mélybutítás

Meleg szerint mélybutítás azzal érvelnie a kormánynak, hogy a járvány miatt ritkítják a járatokat. Legfeljebb annyiban igaz az állítás, hogy a vírus miatt az elmúlt hónapokban folyamatosan biztatták az embereket, maradjanak otthon, ne menjenek sehova, s ez így is lett. Kiürültek a szerelvények is, ahogy szinte az egész országban kiürültek az utcák, terek. S a kormány éppen ezt az időszakot ragadta meg a járatok megszüntetésére, mondván, teljesen felesleges a vonatokat a buszokkal párhuzamosan, üresen közlekedtetni. Az persze a döntéshozók közül már senkit nem érdekel – legalábbis úgy tűnik –, hogy a buszok ugyanazt a távolságot néha 40 perccel hosszabb ideig teszik meg, mint a vonatok – érvelt Meleg.  

„Nem erről volt szó”

Az elnök hangsúlyozta, a térség vasúti közlekedésére készült korábbi tervek nem csökkentésről, megszüntetésről, hanem fejlesztésről szóltak. Ezzel a VSZ maradéktalanul egyetért, s vannak is reális elképzelései a megvalósításra. Bezárásokról azonban annak idején szó sem volt. Meleg János azt is kijelentette, hogy a fórum résztvevőihez hasonlóan a szakszervezetnél is úgy gondolják, hogy ez az intézkedés a kormány állításai ellenére sem átmeneti, nagy valószínűséggel így fog maradni. A VSZ tiltakozik a vonalak elsorvasztása ellen és ezt nyilvánosságra is hozta jelentette ki az elnök. A szakszervezetnél azonban belátták, hogy segítség nélkül nem fogják tudni megakadályozni a folyamatot, ezért az elnök minden érintett település vezetőjének levélben jelezte: a VSZ kész támogatni minden olyan megmozdulást, amellyel a helyiek megpróbálják a döntéshozókat eltéríteni a megszüntetési tervtől. Meleg azonban megjegyezte: sajnos kevés olyan bátor település van, mint Szentes, amely nyíltan mer tiltakozni a bezárások ellen.   

Hol vannak a többiek?

- Az nagyon jó, hogy jó néhányan eljöttünk a fórumra, azonban, ha szétnézünk a teremben, s nem sok aktív vasutast látunk – mondta a VSZ ONYSZ részéről Rácz Sándor, Szentes korábbi állomásfőnökel, aki 40 évig szolgált a MÁV-nál. Sokan nem is tudták, hogy lesz ez a fórum, de még többen vannak, akik nem is mertek idejönni – mondta keserűen. Beszédében ő is a vasúti vonalak megtartása mellett érvelt, nemcsak önmagában az ágazat megtartása, hanem a lakosok érdekében is. Évek óta kóstolgatnak bennünket, de ahogy eddig nem adtuk meg magunkat, a jövőben sem fogjuk – mondta hozzátéve. Keserűen megjegyezte, hogy Szentesen megszűnt az egykor országszerte híresen színvonalas utánpótlásképzés, mint ahogy több területen is érezhetően magára hagyta a kormány a települést, ezzel együtt a régió vasúthálózatát is hagyta lepusztulni. Hangsúlyozta: a megtartásért minden érintett városnak össze kellene fognia.

Javaslatok

A fórumon kialakult vélemény szerint:

- a leromlott állapotú pályaszakaszokat fel kell újítani, ez bontott anyagból, a fővonali projektek költségének töredékéből is megoldható,

- az elavult motorkocsik helyett korszerűbb, alacsonypadlós, klimatizált, ám használt – vagyis olcsóbb – járműveket kell beszerezni,

- a vasútvonalakon kínálati menetrendet kell biztosítani: egész nap legalább kétóránként, csúcsidőben pedig pontosan, kiszámíthatóan óránként szükséges közlekedtetni a vonatokat,

- a térség lakosságának mobilitását jelentősen javítaná az interregionális Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szentes–Orosháza–Békéscsaba–Gyula járat elindítása.

Vonják vissza!

Az egyeztetés résztvevői felháborítónak tartják, hogy az döntéshozók még a puszta jelenlétükkel sem tisztelik meg azokat a vidéki magyar embereket, akiket 34 vasútvonal elsorvasztásával az eddiginél is nehezebb helyzetbe hoztak, mindezt álságos, sunyi módon a járványra hivatkozva. A megjelentek egyetértettek a Közlekedő Tömeg Egyesület véleményével, miszerint az egyetlen elfogadható megoldás a június 6. előtt érvényes menetrend visszaállítása.  Az egyesület felkéri Palkovics Lászlót, Mosóczi Lászlót és Bálint Attilát, hogy intézkedjenek az ideiglenesnek nevezett menetrend azonnali visszavonásáról, és a jövőben a demokrácia alapelveinek megfelelően csak széleskörű társadalmi és szakmai egyeztetés után hozzanak tömegeket érintő intézkedéseket.  

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.