2018. 01. 21. 21:13

3. Heti VSZ Hírnök

A mögöttünk álló héten a legnagyobb figyelmet a bértárgyalások követelték maguknak.

A MÁV Zrt. és a vasutas érdekképviseletek által 2017-ben kötött, a tulajdonos Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jóváhagyott, három évre szóló bérmegállapodás 2018-ra átlagosan 12 százalékos bérfejlesztést határozott meg. Az idei bérfejlesztés munkaköri kategóriánkénti konkrét megvalósításáról a munkáltató és az érdekképviseletek – konszenzus alapján – január 18-án állapodtak meg.

A megállapodás alapján alanyi jogon bérfejlesztés:

MMK

alanyi jogú emelés (%)

6

10,0

7

10,0

8

10,0

9

10,0

10

10,0

11

12,0

12

12,0

13

12,0

14

11,0

15

9,5

16

9,0

17

9,0

 

Az alanyi jogú alapbéremelés mellett a munkáltató és az érdekképviseletek közös szándéka alapján a munkáltatói jogkörgyakorlók – az alanyi jogú alapbéremelésen túl – jogosultak az irányításuk alá tartozó munkavállalók részére differenciált alapbéremelést biztosítani. Ennek végrehajtása során:

  • az egy munkavállalónak biztosított alapbéremelés nem lehet kevesebb 3000 Ft/hó összegnél;
  • a 6-14-es, illetve a 15-17-es MMK-csoportokra meghatározott differenciálási keret csak a megjelölt MMK-csoporton belül használható fel.

A MÁV megállapodás további részletei honlapunkon találhatóak.

Szintén eredményre vezettek a GYSEV-nél még 2017. decemberében elkezdett tárgyalások. A bérfejlesztés átlagos mértéke 2018. évre 12%, amelyből 9 %-os alanyi jogú alapbéremelés kerül végrehajtásra a megállapodás szerint. 

A 2018. évi bérfejlesztés mértékén belül kell megvalósítani a differenciált béremelést az alábbiak figyelembe vételével:

  • a minimálbér emelése a törvényben meghatározott mértékben,
  • a szakmunkás bérminimum emelése a törvényben meghatározott mértékben,
  • a bértábla 12%-os felszorzása, azaz alsó és felső határok, illetve közbenső alapbérek módosítása,
  • a bértáblára történő ráállás költsége /3. év szerinti automatizmus/,
  • bérfeszültségek kezelésére,
  • minden munkavállaló számára alanyi jogon járó 9 %-os bérfejlesztés,
  • munkavállalónként a bérfejlesztés maximális mértéke 20 %,
  • az egyes munkakörökre irányadó alapbéreket az 1. számú melléklet tartalmazza.

További tudnivalók a megállapodásról honlapunkon.

 

A MÁV-START Zrt.-nél viszont egyelőre még nincs megállapodás.

A január 19-i egyeztetésen a munkáltató átadta béremelési javaslatait (itt megtalálható), amely alanyi jogon járó alapbéremelést, és a munkáltatói jogkörgyakorló általi differenciált béremelést tartalmazott. A Vasutasok Szakszervezete a munkáltatói előterjesztésre reagálva javasolta, hogy a 6-10 MMK-ban foglalkoztatott munkavállalók egységes, 12%-os alapbérfejlesztést kapjanak azzal, hogy e kategóriákban ne legyen differenciálás.

A munkáltató a szakszervezeti javaslatokra válaszolva elmondta, hogy nem kaptak a MÁV elnök-vezérigazgatójától felhatalmazást arra, hogy a MÁV-nál elfogadott alanyi jogú bérfejlesztési mértékektől eltérjenek, csak és kizárólag a differenciálásra felhasználható keretek mértékében van mozgásterük.

A Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás felhívta a munkáltató figyelmét arra, hogy a MÁV-START-nál nincsenek olyan körülmények, amelyek a MÁV-os megállapodás alapjául szolgáltak, ezért a munkáltató ajánlatát továbbra sem tudják elfogadni.

A VÉT ülésen megállapodás tehát nem jött létre a felek között, ezért a következő ülés időpontját 2018. január 23. 13 órában határozták meg.

 

Január 16-án Miskolcon konzultációra került sor a 90-es vonal menetrendjének módosítása kapcsán. A VSZ álláspontja szerint a menetrend tervezésekor nem mérték fel a stratégiai nagyvállalatok munkaidő kezdését, a megyei kórházba bejáró nővérek buszközlekedésre tértek át. A diákok napi életét megkeseríti a holtidő, a várakozás. A felújított vonalon olyan állomásra tették a vonat keresztet ahol nincs váltó fűtés (Forró-Encs). Választ vártunk arra a kérdésre, hogy ki kezdeményezte a 10 éve jó menetrend módosítását, és miért nem végeztek a bejáró reggeli és délutáni vonatokon utas számlálást? A KTI jelen lévő képviselője elmondta, hogy amin tudnak javítani, megteszik, egyeztetnek a Volánnal. Valamint megígérte, hogy a közeljövőben a hét minden napján elvégeznek egy utasszámlálást, és törekszenek a vonatok zsúfoltságának enyhítésére.

A RCH-t érintő hír, hogy folyamat felülvizsgálat, hatékonyság növelés projekt indul a vállalatnál. A projekt indítás hátterében az áll, hogy a vállalatban sok a duplikált folyamat, a bürokratikus adminisztráció, komplikáltak vagy hiányosak az IT támogató rendszerek, léteznek nem kihasznált szinergiák és rossz a költséghatékonyság. A projekt részletei itt.

Az ÖBB Európai Üzemi Tanácsának (EÜT) magyar tagjai – Zubály Bertalan, Mózes Tibor, Zlati Róbert – Andreas Matthӓ vezérigazgatónál tettek látogatást január 17-én. A találkozóra azért került sor, mert az elmúlt év végi EÜT ülésen Matthӓ úr kínai látogatása miatt nem tudott részt venni és a magyar kollégák kifejezetten kérték a megbeszélés létrejöttét. A tanácskozáson részt vett Dr. Veronika Zügel ÖBB humán igazgató és Bettina Gusenbauer vezérigazgatói titkárság-vezető is. A találkozó témáiról honlapunkon olvashat.

A 3. Heti VSZ Hírnök nyomtatható verziója itt érhető el.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.