2020. 01. 13. 11:57

2. Heti VSZ Hírnök

Mint arról már korábban is hírt adtunk (részletek ITT és ITT) a Vasutasok Szakszervezete már több alkalommal kezdeményezte a 2019. december 31-én lejáró három éves bérmegállapodást követő bértárgyalások megkezdését.

A tárgyalások tényszerű megkezdését eddig megakadályozták az újra megnyílni látszó minimálbér és garantált bérminimum tárgyalások, valamint a még nem ismert gazdasági mutatók.

December 30-án azonban a kormány kihirdette a 2020. évi minimálbér és garantált bérminimum értékeket (erről bővebben olvasható ITT), így most már elhárult a tárgyalásokat eddig gátló akadály.

A Vasutasok Szakszervezete bérkövetelése ismert a munkáltató számára, hiszen azt a VDSZSZ-szel és MOSZ-szal közösen készített és megküldött középtávú megállapodás tervezet tartalmazza.

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, továbbá a VDSzSz Szolidaritás – a fentiekre tekintettel – kezdeményezte a KVKF összehívását is, hogy a tárgyalások a tulajdonos, illetve a kormányzat illetékes képviselőinek bevonásával rövid időn belül felgyorsíthatóak legyenek.

A VNK Kft.-nél hosszúra nyúlt a téli szünet, már ami a KSZ tárgyalásokat illeti, ugyanis az EDOSZ, a december 9-i tárgyalási forduló után már egyetlen időpontot sem tudott szabaddá tenni év végéig annak érdekében, hogy a kollektív szerződés módosítására mielőbb sor kerüljön. Ennek köszönhetően csak január 6-án ültek asztalhoz újra a tárgyaló felek és továbbra is a VSZ javaslatainak tárgyalásával folytatták a munkát. Nagyon sok kérdést sikerült tisztázni a munkáltatóval, amelynek következtében a munkáltatói oldal - a szakmai érveléseinket elfogadva – javaslataink döntő többségét befogadta. Ezen a tárgyalási napon a munkaszerződésről, annak módosításáról, a munkáltatói felmondásról, a hátrányos jogkövetkezményekről, a munkavállalói kártérítésről, a csoportos létszámcsökkentésről volt szó. A témák tárgyalása során a munkáltatói oldal pozitív hozzáállást mutatott. A tárgyalás részletei ITT olvashatók.

Szintén a VNK Kft-hez kapcsolódó hír, hogy a VSZ által kezdeményezett egyeztetésen a felek megállapodtak a választható béren kívüli juttatások emeléséről, amely így január elsejétől 250.000, - Ft.

A Mozdony és Vasúti Járműjavító Kft. Szombathely vezetése a Vasutasok Szakszervezete egyetértésével bejelentette a 2020. évi béremelést. A Kft. munkavállalói 2020. január 1-től átlag 15%-os bérfejlesztésben részesülnek, 10,- és 20 százalék között differenciálva. Ezen felül a vállalat vezetése idén is törekszik a tizenharmadik havi bér kifizetésére. A vállalat nyereséges működésének következtében 2019. decemberében a munkavállalók 13. és 14. havi bérben is részesültek.

Munkáltatói tájékoztatót tartott január 9-én a MH Egészségügyi Központ parancsnoka. Dr. Kun Szabó István vezérőrnagy parancsnok éves tájékoztatójában szólt a foglalkoztatási,- és bér helyzet alakulásáról, az előző évben végrehajtott fejlesztésekről. Szóba kerültek az intézmény takarítását érintő problémák is. A Vasutasok Szakszervezete aktív és nyugdíjas tagjaitól kaptuk a jelzést, hogy az utóbbi időben a kiegészítő vizsgálatokra, a területi egészségügyi központokba irányították őket, annak ellenére, hogy évtizedek óta a MÁV kórházba jártak.

Konkrét intézkedést kértünk a parancsnoktól, hogy a vasutas betegeket a MÁV és HM megállapodás alapján mindkét telephelyről a Vasútegészségügyi NK Kft. Központi rendelőibe küldjék, így a beteg gyorsabban jut az ellátáshoz. A parancsnok válaszában elmondta, intézkedik ez ügyben, fontos, hogy a beteg is jelezze, hogy vasutas vagy BM dolgozó, vagy nyugdíjas. A tájékoztató részletei honlapunkon.

Magyarországon 2010 óta több mint 1300 milliárd forintból valósultak meg uniós társfinanszírozással vasúti projektek. Idén minden korábbinál több forrás, közel 300 milliárd forint hasznosul majd kötött pályás korszerűsítésekben. 2020 valódi korszakhatárt jelent a vasúton, hiszen forgalomba állnak az első emeletes motorvonatok. A VG.hu teljes cikke honlapunkon olvasható.

A Vasúti Vizsgaközpont elérhetővé tette az online gyakorlás lehetőségét.  A korábban már bejelentett szervezeti változások során a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-ből a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft-be kerül át a Vasúti Vizsgaközpont. A KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-n belül új szervezeti egységként létrejön a Vasúti Képzési Módszertani Központ. A korábbi évekhez hasonlóan most is lehetőség van online gyakorolni a vizsgákra az alábbi linken: Tudáspróba 2019.

 

Kik Európa fiatal közlekedési munkavállalói?

Kíváncsiak vagyunk, hogy mit gondoltok a munkátokról és az ágazat jövőjéről. Nagyon jó lenne hallani, hogy mi a véleményetek a szakszervezetekről.

Kik vagyunk és miért kérdezzük ezt?

Mi vagyunk az Európai Közlekedési Munkavállalók Szövetségének (ETF) Ifjúsági Bizottsága. Gondoskodni szeretnénk arról, hogy Európában meghallják a fiatal munkavállalók hangját - ezért kérjük, osszátok meg velünk gondolataitokat. De üdvözöljük azokat is, akik inkább szeretnének részt venni az európai szintű munkákban.

Csak mondjátok el nekünk, mi érdekel, és mi kapcsolatba lépünk veletek!

Kérdőív ide kattintva tölthető ki.

 Kapcsolódó dokumentum:

2. Heti VSZ Hírnök nyomtatható változat

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.